Warga wint, na een 0-2 achterstand, van Black Boys

Black Boys 1 (zon)

2 december 2018 14:00

Door: Floris Sinnema

Warga kwam tegen Black Boys met 0-2 achter, maar won uiteindelijk toch nog met 4-2. Het was van beide kanten niet goed, maar Warga staat door dit resultaat inmiddels wel op een 3e plaats in de 4e klasse B. Dat zegt nog niet zoveel, want het staat bovenin heel dicht bij elkaar.

Warga en Black Boys begonnen de tweede periode goed. Warga won vorige week uit van Nieuweschoot met 1-3 en Black Boys was met 1-0 te sterk tegen de Walden. Na het gelijke spel tegen Harlingen en de winst op Lemmer kwam het totaal voor de ploeg van trainer Lars Niemarkt op zeven punten. Niet genoeg om de onderste regionen in de 4e klasse te verlaten. Bij Black Boys was Chris Stoelwinder geschorst en Alex de Jong liep tegen de Walden een spierscheuring op. Voor Warga trainer de Ron minder personele problemen. Alleen Jan Willem Sinnema ontbrak. De Ron startte dan ook met dezelfde elf spelers als tegen Nieuweschoot. In een druilerig, maar niet echt koud Wergea begonnen de 22 acteurs om 14.00 uur aan het karwei onder leiding van scheidsrechter Ton Slag uit Rouveen. Opmerkelijk bij Black Boys was dat trainer Lars Niemarkt ook in de basis begon. Niemarkt heeft nog niet het diploma, maar traint Black Boys onder supervisie van Jappie Booij.

Twee doelpunten Lars van Dijk
Het eerste kansje in de wedstrijd was voor Warga. Het schot van Anton Hobert kon echter worden gepakt door Black Boys keeper Richard Venema. Warga was dan misschien wat meer in balbezit, maar het was Black Boys dat op voorsprong kwam. Een splijtende pass bracht de nummer 99, Lars van Dijk in stelling. Er werd niet goed gecommuniceerd door Warga keeper Noordbruis en rechtsback Hylke Tholen en de jonge van Dijk kon simpel binnen tikken. Direct daarna wederom een fout bij Warga en Lars van Dijk zorgde voor de 0-2. Lang kon Black Boys niet genieten van de marge van twee doelpunten, want twee minuten later stond het alweer 1-2. Bart Boersma gaf de voorzet en Iwan Potijk kopte binnen. Black Boys keeper Venema zag er bij dit doelpunt niet echt goed uit. Even later moest trainer Niemarkt geblesseerd naar de kant. Warga speler Abdel kreeg geel voor zijn overtreding op Niemarkt en hier was scheidsrechter Slag misschien wel iets te coulant. Zijn vervanger was Dylan Schilt. In het verdere verloop van de eerste helft gebeurde er bitter weinig en de spelers gingen dan ook rusten met 1-2.

Warga scoort drie keer
Na de thee had Warga het windvoordeel. Warga probeerde het wel, maar echt gevaarlijk werd het niet. Uit het niets kwam dan ook de gelijkmaker op het scorebord. Een verre ingooi van Iwan Potijk werd doorgekopt door Bart Boersma. Vervolgens kwam de bal bij Pieter Gerbens op het hoofd en zijn kopbal caramboleerde over Venema tegen de touwen. Warga ging op jacht naar meer en Black Boys kwam er nog maar sporadisch uit. Warga trainer de Ron bracht een kwartier voor tijd invaller Wietze Wybrandi binnen de lijnen en dit bleek een gouden wissel. Twee minuten later een prima voorzet van Wybrandi op Iwan Potijk en hij zorgde voor de bevrijdende 3-2. Black Boys was geslagen en Warga kreeg in de laatste tien minuten nog diverse kansen om de voorsprong uit te breiden. Alleen Bart Boersma wist, na een prima solo, het net nog te vinden. Warga won dan ook met 4-2. Een wedstrijd om snel te vergeten. Drie punten, dat was het belangrijkste. In de laatste wedstrijd voor de winterstop ontvangt Black Boys de nummer twee, Irnsum en Warga gaat op bezoek bij De Walden