100 jaar v.v. Warga

Laatste wijziging: 28 september 2022.

1922 - 1945 De eerste jaren

Op een "heech stik lân" in de grote Wergeaster meerpolder voetbalde de Wargaaster Voetbal Club (WVC) in 1922 haar eerste wedstrijd. Op een voetbalveld van drie akkers breed werd springend over twee diepe greppels, tegen de voetbalvereniging Bergum, de eerste wedstrijd gespeeld. Al voetbalden ze op "gekramde" klompen en afgedankt schoeisel, het enthousiasme was zo groot, dat de WVC zich onder de naam VV Warga in 1924 aanmeldde bij de FVB. De VV Warga (toen nog in wit/zwarte clubkleuren) heeft na deze oprichting echter niet lang in de FVB meegedraaid. Op 25 mei 1930 moest de club namelijk op initiatief van onder andere R. van Wijngaarden, F. Boorsma en H. Elgersma opnieuw leven worden ingeblazen. Tot de oorlogsjaren heeft men onder de clubnaam "Warga" zelfs met twee elftallen aan de competitie meegedaan. Kort na de bevrijding (voetballen in de oorlog was vrijwel uitgesloten) werd de Wargaaster Voetbal Club op 15 april 1945 voor de derde maal opgericht.

1946 - 1979 Kampioenen en degradaties
In de vooroorlogse periode klom Warga op naar de 1e klasse van de Friesche Voetbalbond, maar omdat men tijdens de oorlog was gestopt, startte de club na de bevrijding weer in de 2e klasse FVB. Twee achtereenvolgende kampioenschappen (in 1948 en 1949) brachten de club weer terug in de 1e klasse, omdat het eerste kampioenschap geen promotie opleverde. In 1959 promoveerde Warga zelfs naar de 4e klasse KNVB, maar zes jaar later was men weer terug in de FVB. In 1969 werd een tweede poging ondernomen om de KNVB te bereiken. Samen met Akkrum was Warga bovenaan geëindigd in de 1e klasse A. De beslissingswedstrijd werd gewonnen met 2-0. Weer was Warga kampioen!! Promotie zat er ditmaal echter niet in. De club degradeerde in 1975 zelfs naar de 2e klasse FVB. Maar dat duurde niet lang. In 1977 was men weer terug in de 1e klasse, om in 1979 nogmaals naar de 2e klasse FVB te degraderen.

1980 - 2003 Vooral vierde klasse
Opnieuw werd de club snel kampioen in de 2e klasse: in 1981 promoveerde men zelfs weer naar de 4e klasse KNVB. Dat was te vlot gegaan: in 1982 was Warga weer terug in de 1e klasse FVB. In 1989 volgde weer een opmars: ditmaal naar de nieuw ingestelde hoofdklasse FVB en vandaar in 1990 voor de derde maal naar de 4e klasse KNVB om in 1994 te degraderen naar de hoofklasse FVB. In 1998 werd Warga kampioen van die klasse wat inmiddels de 5e klasse KNVB is geworden. Hierna speelde Warga vijf jaar in de vierde klasse en behaalde het respectievelijk een 5e, 7e, 10e, 4e en een 9e positie.

2004 - 2006 Nacompetitie
De laatste drie jaar van deze reeks moest er telkens nacompetitie gespeeld worden, de eerste keer om degradatie te voorkomen, de laatste twee keer om te promoveren naar de 3e klasse. De laatste keer (terwijl in de laatste wedstrijd van het seizoen pas de periodetitel werd gepakt en tevens nipt de negende plaats werd veiliggesteld) lukte het om via de nacompetitie te promoveren. Het jaar daarna degradeerde Warga als nummer laatst uit de 3e klasse. Het seizoen 2004/2005 was erg succesvol voor Warga, maar het kampioenschap werd net niet behaald. Een keurige 2e plaats en een periode betekende weer nacompetitie en na een zenuwslopende finale tegen Jubbega trok Warga weer aan het langste eind. Dit betekent dat Warga nu voor de 2e keer in de historie uitkomt in de 3e klasse van de afdeling Noord van de KNVB.

2007 – 2022  3e en 4e klasse
In het seizoen 2007/2008 was Warga 1 in de derde klasse herkanser, maar men wist toen het vege lijf te redden. Daarop volgden vier succesvolle seizoenen waarbij elke keer een periode werd gepakt. Helaas geen promotie naar de tweede klasse. In het seizoen 2012/2013 moest men wederom als herkanser aan de bak en ook toen bleef Warga derde klasser. Helaas volgde in het seizoen daarop degradatie naar de vierde klasse. In het seizoen 2014/2015 werd direct weer een periode gepakt. Toen kon Warga nog niet zijn opwachting weer maken in de derde klasse. Dat veranderde in het seizoen daarop. Warga werd glorieus kampioen en mocht zodoende weer in de derde klasse acteren. Als herkanser wist men in het seizoen 2016/2017 nog in de derde klasse te blijven. In het seizoen 2017/2018 wederom als herkanser aan de bak, maar toen volgde degradatie naar de vierde klasse. In deze klasse acteert Warga nog steeds. In het seizoen 2021/2022 wist men wel weer een periode te pakken. In Havelte won Warga na een spannende wedstrijd met 3-4. Toen volgde het tweeluik tegen Oosterlittens. Thuis en uit werd er verloren. Als 100 jarige op 25 augustus 2022 ingedeeld in de vierde klasse B zondag.

Floris Sinnema