Feller Warga wint verdiend van Irnsum

Irnsum 1 (zon)

7 oktober 2018 14:00

Door: Floris Sinnema

Op basis van een prima eerste helft een verdiende overwinning voor een fel Warga. Echter, in de slotfase van de tweede helft maakte Warga het zichzelf nog onnodig lastig. Irnsum kwam toen terug tot 4-3, maar uiteindelijk won Warga met 5-3.

Een prima voetbalweertje in Wergea voor de wedstrijd tussen Warga en Irnsum. Beide teams zijn de competitie goed begonnen. Het Warga van trainer Wim de Ron pakte in de eerste twee wedstrijden vier punten. Het jonge team van trainer Frans á Nijeholt deed het nog beter met zes uit twee. Grote man bij Irnsum is spits Julius Huistra. Van de zes doelpunten maakte hij er vier en met zijn totaal van 161 is hij topscorer aller tijden bij Irnsum. Aardig wat publiek was er afgekomen op dit duel en in de beginfase de eerste kans voor de bezoekers. Irnsum scoorde ook, maar het doelpunt werd door scheidsrechter van Houten afgekeurd. De bal werd met de hand gespeeld was de uitleg van de scheids. Na dit moment trok een feller Warga de bakens naar zich toe en het had na 10 minuten ook voor moeten staan. Een afgemeten voorzet van de goed spelende Pieter Gerbens kon zo worden binnen getikt door spits Anton Hobert, maar zijn inzet werd prima gestopt door doelman Stefan van der Ley. Echter, even later was het wel raak. De goed mee opgekomen Iwan Potijk schoof toen de bal achter van der Ley. Warga bleef beter en feller dan de ploeg uit Irnsum. Het gevaarlijkste moment van Irnsum kwam nog uit een vrije trap op de rand van de 16 meter, maar de bal van Julius Huistra verdween huizenhoog over het doel van Warga keeper Sven Noordbruis. Daar bleef het ook bij voor wat betreft de kansen van Irnsum. Warga knokte voor elke meter en de tweede bal was ook telkens voor een Warga speler. Na een half uur spelen kreeg men dan ook loon naar werken. Uit een vrije trap van aanvoerder Jan Willem Sinnema kopte voorstopper Peter Talsma prima raak. En de voorsprong had nog groter kunnen uitvallen. Na een voorzet van Anton Hobert kopte de geheel vrij staande Bart Boersma de bal in, maar deze werd prima gestopt door van der Ley. Hij behoedde Irnsum voor een nog grotere achterstand.

Irnsum terug tot 4-3
Het eerste wapenfeit na de rust was voor Irnsum, maar de kopbal van Huistra ging over. Het werd helemaal een domper voor de bezoekers toen Pieter Gerbens met een bekeken schuiver direct hierop de 3-0 op het scorebord bracht. Het was het eerste doelpunt voor Gerbens in de hoofdmacht van Warga. Warga ruim op voorsprong, maar het leek net of men het toen wat te gemakkelijk oppakte. Eerst werd een doelpunt van Huistra nog afgekeurd wegens buitenspel, volgens velen onterecht, maar even later kwam de ploeg toch terug tot 3-1. Aanvoerder Johannes van de Veen kreeg een vrije doortocht van de Warga verdediging. Toch kwam de marge weer op drie. Uit een vrije trap van Jan Willem Sinnema was de rebound voor invaller Wietze Wybrandi. Kat in het bakkie zou je zo zeggen, maar het pleit voor de instelling van Irnsum dat men het er niet bij liet zitten. In een tijdsbestek van vijf minuten scoorden Julius Huistra en Jelte Drijfhout en met nog ruim vijfminuten op de klok werd het met deze 4-3 toch nog spannend. Warga maakte het zich onnodig lastig, maar Anton Hobert zorgde uiteindelijk voor de bevrijdende 5-3 in blessuretijd. Een verdiende overwinning voor een feller Warga. Irnsum krijgt komende zondag koploper Boornbergum op bezoek en Warga mag het dan in Harlingen proberen.