Strijdvaardig Warga wint terecht van Irnsum

Irnsum 1 (zon)

19 mei 2019 14:00

Warga speler Frids Fridsma belichaamde de Wergeaster onverzettelijkheid. De op zijn tenen lopende Fridsma scoorde vijf minuten voor tijd de bevrijdende 1-2. De dodelijk vermoeide Fridsma vierde vervolgens, met zijn handen op de knieën, in de bosschages van Irnsum zijn doelpunt. Kwam nog wel terug in het veld, maar zakte na de 1-3 helemaal door zijn hoeven. Fridsma kon niet meer en werd uit voorzorg door Warga trainer de Ron naar de kant gehaald. Warga speelde zodoende de wedstrijd met 10 man uit, want er waren maar twee wissels beschikbaar.

De één na laatste competitieronde en voorafgaand aan het duel tussen Irnsum en Warga was er nog van alles mogelijk in de 4e klasse B. Vooral bovenin zit de spanning. Irnsum en Warga loeren nog op een nacompetitieplek en voor beide teams telde vandaag dan ook alleen de winst. Op 7 oktober speelden beide ploegen in Wergea tegen elkaar en toen won Warga, na een sterk begin, met 5-3 van het team van trainer Frans á Nijholt. Nijholt staat ook het volgende seizoen aan het roer bij Irnsum dat met Julius Huistra de topscoorder van de 4e klasse B in de gelederen heeft. Bij Warga geen Hielke Tholen en Arjen Wielinga. Geblesseerd toekijkend bij het kampioenschap jeu de boules in Wergea.

Irnsum op voorsprong

Met de bal van de net 60 geworden “Warga” fan Bennie Hettinga begonnen de 22 acteurs onder leiding van scheidsrechter Heintz uit Grootegast aan het duel, op een wel zeer droog en hobbelig veld. De “Hettinga” bal stuiterde dan ook alle kanten op. De eerste 10 minuten waren voor de thuisploeg. Men was feller en de eerste kans was dan ook voor Irnsum. Echter, Jelte Drijfhout reageerde niet alert op de voorzet van rechts. Na dit offensief van Irnsum ging Warga mee voetballen. De grootste kans kreeg men na een kwartier spelen toen de bal van Bart Boersma op de paal belandde. Toch kwam Irnsum op voorsprong. Warga speler Pieter Zwart maakte een onnodige overtreding in het strafschopgebied en spits Julius Huistra wist vervolgens wel raad met de toegekende strafschop. Verder kwam de veelvuldig mekkerende Huistra niet veel in het spel voor. Dit was ook de verdienste van Warga verdediger Peter Talsma. Warga was even van slag en direct na de 1-0 een kans voor de flegmatieke Frank Vermeulen, maar hij vond Warga keeper Sven Noordbruis op zijn weg. Irnsum kon niet lang de 1-0 vasthouden, want 10 minuten later stond het alweer gelijk. Uit een vrije trap van Warner Mink scoorde Anton Hobert de 1-1 ( zijn derde ster ). Het bleef een wedstrijd met veel kansen. Eerst kopte de geheel vrijstaande Hylke Fennema de bal tegen Warga keeper Noordbruis en aan de ander kant kopte Peter Talsma de bal over het doel van Irnsum keeper Stefan van de Ley. Frids Fridsma schoot de bal vervolgens nipt langs de voor Warga verkeerde kant van de paal. In de laatste 5 minuten nog levensgrote kansen voor beide teams. Eerst kon Huistra alleen op Noordbruis afgaan, maar ook nu redde Noordbruis bekwaam. Aan de andere kant werden inzetten van Pieter Gerbens en Bart Boersma van de lijn gehaald. De ruststand was 1-1, maar het had ook zomaar 3-4 kunnen staan.

Warga raakt twee keer de lat

Na de thee wederom een fel Warga. Irnsum had weinig in te brengen, maar echt gevaarlijk kon Warga eerst niet worden. De beste kans was nog voor Iwan Potijk, maar uit de voorzet van Pieter Gerbens kopte hij de bal tegen van de Ley. De cornerbal werd vervolgens over gekopt door Talsma. Conditioneel had Warga meer in de melk te brokkelen dan Irnsum en de ploeg van trainer de Ron knokte voor elke meter. Irnsum moest achteruit en loerde alleen nog maar op de counter. Het zwijnde toen een prachtige volley van Anton Hobert op de lat uiteen spatte en ook de rebound van de goed ingevallen Bote Groen trof de lat. Uiteindelijk kreeg Warga loon naar werken in de 85e minuut. Frids Fridsma draaide zich vrij in het strafschopgebied en zorgde voor een vreugde explosie bij Warga. Irnsum moest nu helemaal komen en kreeg ook nog een levensgrote kans op de gelijkmaker. Gelukkig voor Warga ging de bal net naast. Dat zou ook niet terecht zijn geweest. De wedstrijd ging helemaal op slot na een fout van Irnsum keeper van de Ley. Anton Hobert kon zodoende de eindstand op 1-3 bepalen. Warga won op karakter en heeft zelfs nog een klein kansje op nacompetitie. Men is dan wel afhankelijk van Irnsum en Nieuweschoot. Irnsum gaat op bezoek bij het voor de titel strijdende Boornbergum en Nieuweschoot ontvangt De Walden dat de nacompetitie onderin nog wil ontlopen. Warga ontvangt Harlingen. Voor deze ploeg valt er geen eer meer te behalen. Op 26 mei vallen dus de beslissingen in deze spannende klasse.

Door: Floris Sinnema