Hard werkend Warga wint met 4-0 van De Walden

De Walden 1 (zon)

14 april 2019 14:00

Door: Floris Sinnema
Frisjes in Wergea waar Warga moest aantreden tegen De Walden. In Damwoude werd het op 9 december 2-2. Toen toch nog een puntje voor Warga in de slotfase. De Walden begon stroef aan de competitie, maar is inmiddels aardig op de ranglijst gestegen. Men staat ook nog eens met 6 punten uit 2 wedstrijden bovenaan in de 3e periode. Wat dit betreft doet de ploeg van trainer Wim Huizing, 3e seizoen bij de Walden en er inmiddels een 4e aan vastgeplakt, het gewoon goed. Warga daarentegen is de goede vorm wat kwijt. Uit de laatste 4 wedstrijden werden maar 4 punten gepakt en zodoende is de ploeg van trainer Wim de Ron uit de top vier geduikeld. Vooral de wedstrijden tegen Terschelling, Boornbergum en vorige week Black Boys waren pijnlijk voor staf, spelers en supporters. De tegenstander vaak niet beter, maar op inzet afgetroefd. Als er tegen De Walden door Warga niet gewonnen zou worden, konden ze het eigenlijk wel schudden voor wat betreft de nacompetitie. Bij winst zou dit eventueel nog kunnen via de 3e periode of de 4e plaats in de eindrangschikking. De nacompetitie zou leuk zijn, maar eerlijk is eerlijk, Warga heeft geen ploeg voor de 3e klasse. Wat dit betreft is het verschil tussen de 3e en 4e klasse nog altijd heel erg groot.

Warga op 2-0
Bij Warga ontbrak de geblesseerde keeper Sven Noordbruis, Jilles Jan Kooistra was voor één duel geschorst en de weer terug van een blessure, Jan Willem Sinnema begon op de bank. In de eerste helft had De Walden de wind mee en de bezoekers bestookten met lange ballen de defensie van Warga. Echter, echte kansen kreeg men niet en ditzelfde kon worden gezegd van Warga. Het publiek zag twee hardwerkende ploegen die een stevig duel niet schuwden. Het doelpunt van Warga kwam in de 23e minuut dan ook uit de lucht vallen. Warga kreeg een vrije trap en de ingeschoten bal van Anton Hobert kon niet worden tegengehouden door De walden keeper Riemer van de Veen. Overigens, de lange van de Veen had wel wat weg van Emmen keeper Kjell Scherpen. Drie minuten later wederom een kiezelharde vrije trap van Hobert, maar deze werd goed over de lat getikt door van de Veen. De Walden was niet de mindere van Warga, maar echt uitgespeelde kansen kon het niet creëren. Wat dit betreft deed Warga het beter, want bij een uitval scoorde Frids Fridsma de 2-0. Even later kon Pieter Gerbens alleen op van de Veen afgaan, maar de keeper kon tot twee keer aan toe redding brengen. Eigenlijk kon De Walden maar één keer gevaarlijk worden. Een hoge bal kon niet klem worden gepakt door de verder prima Warga keeper Edgar van IJs, maar De Walden aanvoerder Wieger Sikkema reageerde te laat en van IJs kon in tweede instantie de bal pakken. Met de 2-0 gingen beide ploegen aan de thee.

Twee maal Hobert en Fridsma
Na de rust had De Walden de wind mee en Warga kwam onder druk te staan. Warga aanvoerder Hylke Tholen haalde de bal van de lijn en daar zwijnde Warga. Dezelfde Tholen werd even later vervanger door de 34 jarige routinier, Jan Willem Sinnema en drie minuten later moest de geblesseerde verdediger, Arjen Wielinga ook naar de kant. Zijn vervanger was Bote Groen. De Walden bleef hard werken, maar het spel was te voorspelbaar en langzaam ebde de druk weg. Warga profiteerde. Na een fantastische lange bal ( zo zie je ze zelden ) van Peter Talsma op Anton Hobert kwam de 3-0 op het scorebord te staan. Rommelaar Hobert bediende Frids Fridsma en hij zorgde met zijn tweede doelpunt voor de bevrijding bij Warga. Het werd zelfs 4-0. Met zijn kapotte voetbalschoen bezorgde Bart Boersma de bal bij Anton Hobert en hij tekende voor de eindstand van 4-0. Geflatteerd, maar wel een terechte overwinning voor de ploeg van trainer de Ron. Door alle ander resultaten blijft Warga in de race voor een prijsje en gaat het seizoen dus niet als een nachtkaars uit.