Rode lantaren blijft in bezit van Warga2

4e klasse D

5 mei 2019 11:00

Opstelling Warga 2

Een wedstrijd tussen twee teams die bivakkeren in de onderste regionen van de competitie. Dat brengt ook een zekere spanning met zich mee, wellicht twee teams die gelijkwaardig zijn en waarbij beide teams kunnen en willen winnen. Warga2 kwam op volle sterkte naar Leeuwarden, naar sportpark Nylân, de thuishaven van LVV Friesland3.

De wedstrijd was nog maar nauwelijks 5 minuten oud of beide teams kregen al een levensgrote kans op een voorsprong. Beide kansen werden echter niet benut, het bleef 0 – 0. Voor Warga speelde Bote af naar de vrijstaande man Wietse, maar hij kon de bal net niet goed bereiken. De strijd ging wat op en neer, maar na 20 minuten was het toch de thuisclub die het eerste doelpunt maakte. De wedstrijd golfde verder op en neer, waarbij opviel dat enkele spitsen van Friesland wel erg veel ruimte kregen. Gelukkig zonder gevolgen.

Na de rust waren de gevolgen serieuzer, eerst scoorde Friesland na een mooi genomen hoekschop via een onhoudbare kopbal en even later werd het 3 – 0 en zelfs 4 – 0. Met nog een kwartier op de klok leek de wedstrijd gespeeld, het Wergeaster publiek op de hoofdtribune begon zich wat te vervelen en ging wat mopperen op de grensrechter die in hun ogen wel héél fanatiek vlagde (tegen de Wergeasters). Op het juiste moment ontstond een incidentje waardoor de toeschouwers meteen weer bij de les waren. Een bijzonder incident dat de toeschouwers waarschijnlijk voor het laatst bij de F-jes hadden meegemaakt; na een pass naar Albert, waarbij de grensrechter alweer vlagde voor buitenspel, maar de scheidsrechter niet floot ontstond er bij de verdediging van Friesland verwarring. Albert maakte hiervan gebruik door rustig het eerste doelpunt van Warga binnen te tikken:  4 – 1!

Een van de verdedigers, de 46 jarige Jan, kon zijn emotie niet bedwingen en mompelde iets negatiefs richting de scheidsrechter. Om erger te voorkomen besloot de trainer de speler te wisselen. Jan van 46 weigerde echter het veld te verlaten, ook toen zijn vervanger al lang en breed in het veld stond bleef Jan van 46 halsstarrig staan. En een twaalfde man is voor een team altijd erg prettig, maar niet in het veld. Dat vond de scheidsrechter ook, de wedstrijd werd even stilgelegd. Uiteindelijk is de wissel maar weer naar de bank teruggekeerd en kon de wedstrijd worden hervat met 11 tegen 11.

Warga maakte gebruik van de verwarring en scoorde vrij snel de tweede goal (Wietse), maar toen was Friesland weer bij de les. Zo bleef het na een enerverend laatste kwartiertje 4 – 2. Een toch wel terechte overwinning van Friesland, in de breedte waren zij toch net wat sterker dan de mannen van Warga 2. Donderdagavond moet Warga2 weer aan de bak, een inhaalwedstrijd tegen MKV’29, de nummer twee van de competitie. Dat zal een zware dobber worden…

Arjen Agema