Warga weer koploper na verdiende 0-2 winst op Blauwhuis

8615LJ
BLAUWHUIS

1-4-2024

Paasmaandag 1 april de topper in 4B tussen koploper Blauwhuis en Warga dat één punt minder had. Blauwhuis, opgericht in 1932 als B.V.C. ( Blauwhuster Voetbalclub ). Rond 1950 is deze naam gewijzigd in V.V. Blauwhuis. Grote inspirator van de club was destijds kapelaan Amse en hij was ook de eerste geestelijke adviseur van de club. Warga kan inmiddels ook wel wat geestelijke bijstand gebruiken, want met 5 punten uit de laatste 6 wedstrijden worstelt men met zichzelf. In het seizoen 1993/1994 won Warga voor de laatste keer in en tegen Blauwhuis. Het werd toen 1-2. Daarna kwam men elkaar niet meer tegen in competitieverband. Trainer Sjouke Joppie de Bos heeft het aardig op de rails en staat ook volgend seizoen aan het roer. Op 1 oktober stonden beide teams in Wergea tegenover elkaar . Warga won toen geflatteerd met 5-1 met in het laatste kwartier een hattrick van Okan Özçelik. Hij was er vandaag niet bij, want hij kampt nog met de naweeën van een hamstring blessure. Ook keeper Roy van der Zweep was er niet bij. Hij kreeg vorige week in de met 2-5 verloren wedstrijd tegen Oldeboorn de rode kaart en is voor 1 wedstrijd geschorst. Dat was toen het kantelpunt in de wedstrijd, want met de 2-1 voorsprong voor Warga was er eigenlijk niet veel aan de hand. Dan zit even alles tegen, maar misschien wel kenmerkend voor de vrije val waarin Warga is geraakt. Bij Warga onder de lat keeperstrainer Sven Noordbruis. Blauwhuis had er op deze “BVC Super Monday”alles uit de kast gehaald om er een memorabele dag van te maken. Soep en broodjes, Grand draaiend Rad, een snackwagen met “Boerepatat” en live muziek van de bekende Jan Nota (eerlijk gezegd nog nooit van gehoord). Voorafgaand aan het duel trokken groene rookwolken over het veld en pupil van de week Jimte Ykema scoorde, naar later bleek, het enige doelpunt voor Blauwhuis. Het was druk met ruim 500 toeschouwers, waaronder vele Wergeaster en opvallend veel ook uit Wirdum. Om 16.00 uur begonnen de 22 acteurs onder leiding van scheidsrechter Stanley Brussaard, floot een prima pot, aan dit cruciale duel.

De pers had het over “de vechtmachine” Blauwhuis, maar die rol had Warga in het eerste kwartier overgenomen en men kwam toen ook op 0-2. Na een vloeiende aanval over rechts met Ype Kerkstra en Nils Pol zorgde Anton Hobert uiteindelijk, met een bekeken schot, voor de 0-1. Blauwhuis was even van slag en vijf minuten later verdubbelde Warga de voorsprong. Thomas Sinnema deponeerde de bal achter de verbouwereerde keeper, Jelke Bootsma. Hierna herpakte Blauwhuis zich enigszins en met lange ballen probeerde men gevaar te stichten voor Warga keeper Noordbruis. Deze moest even in zijn rol komen, maar bij een kopbal redde hij uitstekend. Dit was eigenlijk ook de enige kans voor Blauwhuis in het eerste bedrijf. Warga kon verder ook geen potten meer breken, beide ploegen waren strijdbaar, maar het echte mooie voetbal ontbrak. Dit lag hem overigens niet aan het veld, want dat lag er prima bij. Met 0-2 gingen de ploegen aan de thee.

Na de thee had Warga de wind schuin in de rug. De verwachting was dat Blauwhuis zou komen, dit probeerde men ook wel, maar de Wergeaster achterhoede, onder leiding van uitblinker en aanvoerder Iwan Potijk, had er prima het oog op. Warga counterde en kreeg enkele prima kansen om de genadeklap aan Blauwhuis uit te delen. Kansen waren er voor de spitsen Jurre van der Meulen en Thomas Sinnema en een bal van invaller Jelte Poortvliet werd nog eens van de lijn gehaald. Eigenlijk kreeg Blauwhuis pas de eerste kans zo’n vijf minuten voor tijd, maar Warga keeper Noordbruis kon toen redding brengen. Uiteindelijk een zeer verdiende 0-2 winst voor Warga en men neemt de koppositie weer over. Zondag op bezoek bij de nummer laatst, de Sweach. Zij vechten voor de laatste

kans en van onderschatting kan dan ook geen sprake zijn. Al helemaal niet voor Warga, want daarvoor speelt men de laatste tijd te wisselvallig. Hopelijk kan men de goed lijn van Paasmaandag een vervolg geven.