Warga koploper af na 2-5 nederlaag tegen Oldeboorn

H J Kooistrawei 24
9005RE
WARGA

Het breekpunt bij Warga tegen Oldeboorn kwam in de 60e minuut. Bij een 2-1 voorsprong kreeg Warga keeper Roy van der Zweep rood. In een onoverzichtelijke situatie probeerde hij de bal te spelen, maar hij raakte zijn tegenstander. Veldspeler Jan de Boer moest op goal en zijn eerste actie was de bal uit het net te halen, want de toegekende strafschop werd onberispelijk binnen geschoten door Tjitze Brandsma

Op een druilerige zondagmiddag was Warga gastheer van Oldeboorn. Beide ploegen presteren zeer wisselend in de laatste wedstrijden. De ploeg van trainer Frank Waringa won deze maand nog met 4-1 van de nummer 2, Blauwhuis, maar verloor vorige week thuis van laagvlieger Zevenhuizen met 0-1. Op 23 november, een troosteloze doordeweekse avond, stonden beide teams tegenover elkaar in Oldeboorn. Warga scoorde toen in de slotminuten de 3-3 en nam zodoende toch nog een puntje mee.

Warga was voorafgaand aan het duel nog steeds koploper, maar dit mag eigenlijk wel een klein wonder heten. Uit de laatste vijf wedstrijden werden maar vijf punten gehaald. Echter, als de concurrentie ook punten laat liggen sta je dus nog gewoon bovenaan. Daarbij komt ook nog dat de onderste ploegen zich gaan roeren. Warga is het goede spel  van de eerste seizoenshelft kwijt en worstelt met zichzelf. Aan de trainingsopkomst ligt het in ieder geval niet, want die is optimaal. Positief vandaag de terugkeer van Iwan Potijk . Na een langdurige blessure begon hij weer in de basis. Okan Özçelik is helaas een tijdje niet inzetbaar i.v.m. een hamstring blessure. Vorige week op Terschelling werd het tegen acht Terschellingers uiteindelijk een 3-1 verlies. Bij Warga was trainer Rietveld afwezig en de honneurs werden nu waargenomen door assistent Jelle Sinnema.

Op het Wergeaster kunstgras had Warga in de eerste helft de wind tegen. Voor beide teams was het moeilijk voetballen. De hoge ballen van Oldeboorn voor de Wergeaster goal waren gevaarlijk, maar het toch wel wat betere spel van Warga kwam tot uiting na een kwartier spelen. De kopbal van Bart Boersma kon eerst nog worden gered door Oldeboorn keeper Dennis Faber, maar spits Jurre van der Meulen was er als de kippen bij om de 1-0 binnen te tikken. Na deze voorsprong een aantal hachelijke momenten voor de Wergeaster goal. Oldeboorn kwam dan ook langszij, maar had hierbij wel de hulp van Warga bij nodig. Een vrije trap van Oldeboorn kon niet goed worden verwerkt door Warga keeper van der Zweep en Pieter Gerbens schoot de bal vervolgens in het eigen doel. Hierna, door de wind, een rommelig duel met vlak voor rust nog wel de voorsprong voor Warga. Een keurige aanval, de voorzet van de mee opgekomen Pieter Gerbens en de afronding door Jurre. Een goal uit het boekje en met deze 2-1 gingen de 22 acteurs dan ook aan de thee.

In het tweede bedrijf had Warga de wind in de rug en het spel speelde zich dan ook af op de helft van Oldeboorn.  Niets aan de hand voor Warga tot het al eerder genoemde moment in de 60e minuut. Na deze 2-2 bleef Warga op zoek naar de voorsprong. Echter, uit een counter kwam Oldeboorn op 2-3. Het schot van Brandsma was Warga keeper de Boer te machtig. Even later een botsing tussen een Warga verdediger en keeper de Boer . Wederom Brandsma kon de bal in een leeg doel deponeren. De 2-5 was er eentje voor de statistieken. Gerben Bouma zorgde voor deze eindstand.

Uithuilen en de rug rechten. Koploper af, want dit is nu Blauwhuis. Zij hebben één punt meer dan de Wergeasters. Paasmaandag, 1 april de topper in Blauwhuis om 16.00 uur. Spelers kunnen zich dan ook alvast voorbereiden op het Blauhûster gras.
Floris Sinnema  24 maart 2024