Warga raakt ongeslagen status kwijt tegen MKV’29

MKV'29 1 (zon)

4 februari 2024 14:00

H.T. Hoiting

In deze eerste wedstrijd van het seizoen was MKV’29 de tegenstander. Eerder werd in Leeuwarden gespeeld en Warga won toen met 2-3. Overigens, een gelijkspel had de verhoudingen toen beter weergegeven. Het team van trainer Koos van de Galiën kent tot nog toe een wisselend seizoen en bivakkeert op plek vijf.

Warga is de koploper in de 4e klasse B. Een vliegende start, maar de laatste wedstrijden in 2023 ging het vaak met hangen en wurgen. Ook de clash tussen de twee topscorers in deze klasse. Op plek twee, Noah Leijstra van MKV”29 met 11 doelpunten en Bart Boersma heeft er 12 in het netje liggen. Hij staat inmiddels op 104 doelpunten en de jacht op Koen Wielinga, topscoorder aller tijden van Warga, met 135 doelpunten is geopend. Warga kende in deze eerste wedstrijd nogal wat personele problemen. Iwan Potijk nog geblesseerd en Jelte Poortvliet zat op een zonnig eiland. Op wintersport: Nils Pol, Pieter Gerbens, Bote Groen en keeper Roy van der Zweep.  Keeperstrainer Sven Noordbruis zou van der Zweep vervangen, maar hij ging door zijn rug. Gelukkig was Chris van der Sluis bereid om de plaats onder de lat in te nemen. Hij deed afgelopen dinsdag al wat ervaring op in de met 2-1 gewonnen oefenwedstrijd tegen Wispolia. Wederom een speler uit Eagum. Met 3 boerderijen en 2 huizen bracht het ons, na Jan Teade en Jilles Kooistra, nu dus Chris. Al het goede komt uit Eagum zullen we maar zeggen. Na hun ziekte van afgelopen week waren Hessel Gerbens en Okan Özçelik gelukkig wel inzetbaar. Het was even puzzelen voor Warga trainer Rietveld en een echt ingespeeld elftal stond er dus niet. Na twee minuten de volgende tegenslag voor Warga. Na een harde ingreep kon Hessel Gerbens niet verder en Folkert Groen was zijn vervanger. MKV’29 had de wind in de rug en was ook het meest in balbezit zonder echt gevaarlijk te worden. Het meeste gevaar kwam voort uit de corners van Damian Langeberg, maar keeper Chris hield zijn doel schoon. Warga kreeg in de eerste helft geen enkele kans en het leek erop dat men de rust zou halen met 0-0. Echter, binnen twee minuten stond de 0-2 in het boekje van scheidsrechter Hoiting. Een voorzet van Damian Langeberg werd niet goed beoordeeld door de Wergeaster keeper en even later zorgde Noah Leijstra, na zwak verdedigen, voor de 0-2 ruststand. Met de wind in de rug zou het voor Warga dan moeten gebeuren in het tweede bedrijf. Rietveld bracht Jorne Nijenhuis en Okan Özçelik voor Thomas Sinnema en Jan de Boer. Echter, het Wergeaster publiek kwam van een koude kermis thuis. MKV’29 bleef de betere ploeg Het eerste gevaar van Warga kwam pas in de 60e minuut. Uit een prima voorzet van Nijenhuis kopte Anton Hobert net naast. Warga probeerde het wel, maar zat totaal niet in de wedstrijd. Eerst schoot MKV speler Joery Schotanus nog eens op de paal waarna René Waterlander de eindstand op 0-3 bepaalde. Een volkomen terechte nederlaag voor een zwak en inspiratieloos Warga. Gelukkig verloren de nummers 2 en 3, Blauwhuis en Terschelling ook en zodoende nog steeds koploper. Over twee weken het duel uit tegen de nummer 2, Blauwhuis. Dan zien we hopelijk een ander Warga.

De wedstrijd tegen MKV’29 werd op het kunstveld gespeeld. In Wergea ook de discussie, spelen we de wedstrijden op kunst of gras. Het zal wel nostalgie zijn, maar wat is er nu mooier dan de geur van gras en met een besmeurd broekje van het veld komen in plaats van met kurkkorrels rond je ballen. En ja, er zit wel eens een hobbeltje in het veld en ja, er wordt op kunstgras getraind en dan is de overgang naar gras groot. Maar, toch….! De “mythe” van het ongeslagen kunstveld is inmiddels voorbij. De volgende keer gewoon weer op het geurende gras met zo nu en dan wat modder onder de noppen, een polletje of een bal bij de fam. Fridsma in de tuin.