Koploper Warga ziet in laatste kwartier het licht tegen Nieuw Roden

Nieuw Roden 1 (zon)

26 november 2023 14:00

H.T. Hoiting

Een grauwe zondag was het decor van Warga tegen Nieuw Roden. De ploeg van trainer Jurrie Smit, bezig aan zijn tweede seizoen, kwam vorige week door een afgelasting niet in actie. Vorig seizoen als tweede geëindigd en net niet gepromoveerd. Wat dit betreft zijn de 4 punten in deze competitie een tegenvaller. Gelijk tegen Geel Wit en gewonnen van De Wilper Boys. Wilco Drent (31, Drento) is met zijn 5 doelpunten de man van het scorend vermogen. Warga speelde in de vorige seizoenen twee keer thuis tegen Nieuw Roden en won hiervan geen enkele pot.  Op Ameland behaalde men vorige week een keurige 0-2 overwinning. Afgelopen donderdag de inhaalwedstrijd in en tegen Oldeboorn. In een troosteloze ambiance speelde Warga een slordige wedstrijd en met de 3-3 verspeelde men onnodig twee punten. Warga kwam daar door Bart Boersma, wie anders op 0-1, maar twee minuten later was het alweer gelijk. Jilles Jan Kooistra ging in de fout en Gerben Bouma zei, dank u wel. Na de thee begon het steeds harder te waaien en Warga had de wind tegen. Toch was men de betere ploeg en men kreeg ook genoeg kansen, al moet men misschien wel spreken van mogelijkheden. Echter, ondanks het betere spel toch op achterstand. Uit een vrije trap scoorde Hotse Dekker en daar zag Warga keeper Roy van der Zweep er niet echt goed uit. Warga moest in de achtervolging en met de 2-2 van Anton Hobert kreeg men loon naar werken. Op het zware en moeilijk te bespelen veld werd het steeds meer een strijd tegen de elementen. Warga probeerde het en Oldeboorn loerde op de counter. Met succes, maar dat mocht de Wergeaster achterhoede zich aanrekenen. De geheel vrijstaande Gerben Bouma schoot de 3-2 tegen de touwen. Met nog tien minuten op de klok probeerde een nog steeds onrustig Warga de eerste nederlaag te voorkomen. Dat lukte, want na een prima voorzet van Pieter Gerbens schoot goudhaantje Bart Boersma de verdiende 3-3 tegen de touwen.

Tegen Nieuw Roden zou moeten blijken of Warga de doordeweekse wedstrijd goed had doorstaan. Een fitte selectie, dat dan wel weer. Alleen Okan Özçelik was niet inzetbaar. Dat zal ook nog wel even duren, want hij krijgt een operatie aan zijn meniscus voor de kiezen. De konsul had het hoofdveld afgekeurd en zodoende speelde men op het kunstveld om 14.30 uur. In de eerste helft zag het publiek een matige pot voetbal. Vooral Warga zat niet in de wedstrijd en de beste mogelijkheden waren dan ook voor Nieuw Roden. Qua veldspel was men ook beter dan de koploper en wat dit betreft staat deze ploeg te laag op de ranglijst. Warga kwam wel op 1-0 door een kopbal van Peter Talsma. Echter, de grensrechter stak zijn vlag omhoog en scheidsrechter Hoiting uit Zuidwolde ging hierin mee. Overigens, op de beelden van de plaatselijke twitteraar was te zien dat dit geen buitenspel was. Na een half uur spelen moest bij Warga aanvoerder Iwan Potijk naar de kant met een pittige blessure en hij werd vervangen door Jilles Jan Kooistra. Hij was, na een paar mindere wedstrijden, zijn basisplek kwijtgeraakt. Beide teams gingen met 0-0 aan de thee.

In het tweede bedrijf kwam Warga fel uit de startblokken zonder echt gevaarlijk te worden. De wil was er, maar niet het vloeiende combinatiespel. Nieuw Roden kwam er sporadisch uit en bij één van deze uitvallen maakte een Wergeaster verdediger een domme overtreding in het strafschopgebied. De strafschop werd vervolgens feilloos binnen geschoten door Wilco Drent. Na deze 0-1 moest Warga met de billen bloot. Dat probeerde men ook, maar Nieuw Roden keeper Cas van de Gruiter had er goed het oog op. De Gruiter is eigenlijk de tweede keeper, want de nummer één, Jayden Kuiper zat als veldspeler op de bank. Hij speelde gisteren nog met de 19-1. Het werd schemerig in Wergea en de verlichting ging aan. Misschien raakte een verdediger hierdoor wel verblind, want een kwartier voor tijd maakte hij opzichtig hands in het eigen strafschopgebied. De strafschop van Bart Boersma werd nog getoucheerd door de Gruiter, maar het betekende wel de 1-1. Warga rook dat er meer in het vat zat en de ploeg van Nieuw Roden viel vervolgens op door constant gemekker tegen alles en iedereen in het veld. Men haalde zichzelf uit de wedstrijd en Warga profiteerde vijf minuten voor tijd. Bart Boersma, wie anders, wipte de bal over de graaiende handen van de Gruiter. Scheidsrechter Hoiting toonde geel aan de gebroeders Wilco, Sander en Martijn Drent en de ploeg van trainer Smit kwam niet meer aan voetballen toe. Uiteindelijk bepaalde Frids Fridsma met een schitterende pegel de eindstand op 3-1.

Een moeizame pot voor de koploper tegen een stug Nieuw Roden. Voetballend was het zeker niet de beste wedstrijd, maar er stond wel een team dat voor elkaar wilde werken. Daar worden ook punten meegepakt en dat liet Warga deze middag zien. Komende  zondag alweer de laatste wedstrijd voor de winterstop. Dan gaat men op bezoek bij De Wilper Boys. Zou mooi zijn dat men de omgeslagen status kan behouden in 2023.