Koploper Warga wint moeizaam van Zevenhuizen

H J Kooistrawei 24
9005RE
WARGA

Koploper Warga speelde de vierde wedstrijd van het seizoen thuis tegen Zevenhuizen. Koploper!!! Dat is al een tijdje geleden. Overigens, voorafgaand aan deze wedstrijd wel samen met Terschelling met een iets beter doelsaldo voor de Wergeasters. Even een cliché: “het seizoen is nog lang”. Zevenhuizen, de ploeg van trainer Gerard van der Ploeg, speelde vorige week tegen Terschelling en verloor nipt met 1-2. Tot nog toe één puntje en dit is eigenlijk te weinig voor Zevenhuizen. Men was erop gebrand om Warga de eerste punten van dit seizoen te ontfutselen.

Dan Warga. Tegen Bakkeveen ( 1-4 winst) vorige week lukte niet alles, maar op de juiste momenten stond men er. Verder een brede selectie en iedereen is zo goed als fit. Eindelijk kan er straks ook weer in Wergea worden getraind door de selectie, want het nieuwe kunstveld is afgelopen weekend in gebruik genomen. Wat dit betreft alleen maar positieve berichten uit het Wergeaster kamp. Nu nog de goede lijn voortzetten. Bij Warga viel Iwan Potijk vorige week geblesseerd uit, maar hij kon tegen Zevenhuizen starten. Ype Kerkstra was een weekendje weg. Dat begint inmiddels traditie te worden bij Warga.

Met een sterke bank, Özçelik, Fridsma, Rietveld, Mink en H.Gerbens begon Warga, op het gladde veld, redelijk aan het duel. Toch zat er nog weinig lijn in het spel en er ging nogal eens wat mis in de opbouw. Te veel spelers zaten niet goed in de wedstrijd en Zevenhuizen nam langzaam aan het heft in handen. Dit ging vooral via de snelle Deon Hazeloop. Echter, of de kansen werden gemist of Warga keeper Roy vd Zweep stond in de weg. De wedstrijd lag vervolgens 10 minuten stil toen Zevenhuizen speler Dimitri de Jong met een, op het oog, zware knieblessure, per brancard van het veld moest. Zevenhuizen even van slag en Warga profiteerde. Het had hier wel de hulp bij nodig van de debuterende keeper Femko de Vries. Deze liet een hoge bal door zijn vingers glippen en Jan de Boer was er als de kippen bij om voor de 1-0 te tekenen. Op dat moment tegen de verhoudingen in. In het verdere verloop nog een levensgrote kans voor de uitploeg, maar met een fabelachtige redding van vd Zweep kon Warga naar de kleedkamer met een 1-0 voorsprong.

In het tweede bedrijf wisselde Warga trainer Rietveld. Nils Pol en Jan de Boer konden douchen en vervangers waren Hessel Gerbens, hij zorgde voor de nodige rust, en Frids Fridsma. Warga ging op jacht naar de 2-0 en kreeg ook kansen. Echter, met een aantal goede reddingen hield de Vries zijn team in de race. Naarmate de wedstrijd vorderde ging Zevenhuizen op jacht naar de gelijkmaker en men kreeg ook kansen tegen een erg slordig Warga. Warga trainer Rietveld greep in en wisselde Bart Boersma voor Okan. Dit bracht eerst nog niet het gewenste resultaat, want Warga moest steeds verder in de achteruit. Vijf minuten voor tijd nog een memorabel moment. Warga grens van IJs werd door een speler van Zevenhuizen uitgescholden en liep het veld in terwijl de wedstrijd gewoon doorging. Vervolgens haalde Jilles Jan Kooistra de bal van de doellijn. Scheidsrechter van Houten , floot een goede pot, loste het vervolgens keurig op. In blessuretijd toch nog de 2-0 voor Warga en wie anders dan Okan was hier verantwoordelijk voor. Drie punten voor Warga, maar wat maakte het zich moeilijk. Al moet ook gezegd worden dat Zevenhuizen gewoon te laag op de ranglijst staat. Geel was er voor Warga speler Hessel Gerbens en Zevenhuizen speler Wekema. Terschelling speelde met 2-2 gelijk tegen de Wilper Boys en zodoende staat Warga met 12 uit 4 aan kop in de 4e klasse B. Komende zondag vrij en dan op 29 oktober de kraker thuis tegen de nummer 2, Terschelling.

Door: Floris Sinnema                                                                        15 oktober 2023