Koploper Warga wint vrij eenvoudig van de Sweach

Vlaslaan 28
9244CH
BEETSTERZWAAG

Een zonnig, maar winderige 7 april was het decor voor de Sweach tegen Warga. Het seizoen van de Sweach verloopt nog niet naar wens, want de ploeg van trainer Hirwa Barani staat laatste in de 4 klasse B op zondag. Op 12 november stonden beide teams in Wergea tegenover elkaar en in een doelpuntrijk duel won Warga uiteindelijk met 5-4. De laatste keer dat de Sweach in de thuishaven van Warga won was in het seizoen 71/72. Het werd toen 1-0. Warga heeft de koppositie weer terug na de verdiende 0-2 op naaste belager Blauwhuis. Bij Warga terug van zijn wedstrijd schorsing, keeper Roy van der Zweep. Okan Özçelik was nog te geblesseerd om mee te kunnen doen in een wedstrijd die onder leiding stond van, de prima fluitende, scheidsrechter Hooge.

Bij Warga begon Jelte  Poortvliet in de spits. Normaal gesproken zou de laatste tijd goed op dreef zijnde Jurre van de Meulen daar staan, maar hij gaf op de trainingsavond de voorkeur boven Cambuur tegen ADO den Haag. Warga voetbalde in de beginfase iets gemakkelijker dan de thuisploeg, maar in de passing kon het allemaal nog wel wat beter. De eerste kansen waren wel voor Warga. Thomas Sinnema vond echter de Sweach keeper Robyn de Boer op zijn weg en de tweede ging net voorlangs. De Sweach kwam sporadisch voor de Wergeaster goal, maar was dan niet ongevaarlijk. Dit kwam ook omdat Warga keeper van der Zweep één van zijn mindere helften keepte. Overigens, dit maakte hij weer goed na de pauze.Tot de 16 meter voetbalde Warga best aardig, maar bij de eindpass ging het vaak fout. Toch werd de druk de laatste 10 minuten voor de pauze opgevoerd en de 0-1 was dan ook terecht. Eerst werd een prima inzet van Poortvliet nog gered door de Boer, maar hierna was het wel prijs. Een afgeslagen corner kwam voor de voeten van spits Thomas Sinnema en hij wist hier wel raad mee. In deze wedstrijd zagen we eindelijk weer eens de “oude” Thomas en wat dit betreft komt de goede vorm op het goede moment terug. Met deze 0-1 gingen de beide teams aan de thee.

In de tweede helft had Warga de wind schuin in de rug en kreeg men ook een veldoverwicht. Echter, de eerste grote kans was voor de Sweach, maar keeper van der Zweep redde bekwaam. De 0-2 kwam even later niet uit de lucht vallen. Een prima actie van Thomas Sinnema werd bekroond met een doelpunt. Direct hierna wisselde Warga trainer Rietveld . Nils Pol en Jurre van der Meulen kwamen voor Frids Fridsma en de moegestreden Thomas Sinnema. Het eerst wat van der Meulen deed was het missen van een 100% kans. Warga bleef ook nu de betere ploeg, maar moest blijven opletten. Een treffer zou de Sweach weer nieuwe energie geven en dit moest worden voorkomen. Trainer Barani wisselde aanvallend. Toch leverde dit niet het gewenste resultaat op. Warga bleef uiteindelijk gemakkelijk overeind en het veldoverwicht kwam in de laatste 5 minuten nog eens tot uitdrukking. Het was de minuut van Jurre. Na een actie in het strafschopgebied schoot hij de bal in de winkelhaak en vanaf de aftrap zorgde hij voor de uiteindelijke 0-4 eindstand. Een op het oog redelijk eenvoudige overwinning voor de koploper en dat was het misschien ook wel. Wat dit betreft kon de Sweach niet al te veel tegenstand bieden. Warga deed nog eens extra goede zaken, omdat naast belager Blauwhuis punten liet liggen en het gat op Blauwhuis is nu 4 punten en op MKV’29 is dat 5.  Vlak daarachter Geel Wit dat ook nog goed meedoet in de 2e periode. De Amelanders komen zondag naar Warga. Op 21 april gaat Warga naar Nieuw Roden en op Pinkstermaandag 20 mei de laatste wedstrijd thuis tegen de Wilper Boys.