Warga in matige topper niet voorbij Terschelling

Terschelling 1 (zon)

29 oktober 2023 11:45

Koploper Warga ontving op een winderig sportpark Wergea, de nummer 2, Terschelling. Op het ongebruikelijk tijdstip van 11.45 uur, maar door aanvang Wintertijd, wel een uur langer in bed kunnen liggen. Terschelling, voor het 5e jaar getraind door Bas Kramer, is de competitie goed begonnen. Twee weken geleden het eerste puntverlies na de 2-2 tegen de Wilper Boys. Van de laatste 10 thuiswedstrijden tegen Terschelling verloor Warga er twee, twee keer werd er gelijk gespeeld en zes keer bleven de punten in Wergea. Dan de koploper. Twaalf punten uit vier wedstrijden. Kunnen we dan nu al spreken van het “Okan effect” ? Feit is wel dat onze nieuwe aanwinst wat kwakkelt en tegen Terschelling was hij dan ook niet inzetbaar. Echter, ook zonder Okan Özçelik  laat Warga zien dat het best een aardig spelletje op de mat kan leggen. Twee weken geleden tegen Zevenhuizen ging het moeizaam, maar werd er uiteindelijk wel met 2-0 gewonnen.

Onder leiding van scheidsrechter Anne Achttien uit Jubbega begonnen de 22 acteurs aan het duel. Door de vele regen een zwaar en glad veld. Begon het jeugdige Terschelling nu zo goed aan de wedstrijd of was Warga gewoon slap? Feit was wel dat Terschelling in het eerste kwartier de betere ploeg was. Warga had de wind in de rug, maar zakte te veel in en zette geen druk op de achterhoede van Terschelling. Terschelling kreeg zodoende alle ruimte en kwam dan ook terecht op 0-1. Bent Heeger kreeg alle ruimte in het Wergeaster strafschopgebied en hij liet Warga keeper Roy vd Zweep de gang naar het net maken. Warga schrok wakker en kwam zonder echt goed te spelen wel beter in de wedstrijd. De snelle Thomas Sinnema zorgde voor het meeste gevaar en hij had ook recht op een strafschop, maar scheidsrechter Achttien legde de bal net buiten de 16 meter. Uit de vrije trap schoot, de net weer vader geworden, Anton Hobert op de paal. Toch was dit de eerste aanzet voor een offensief. Met opportunistisch spel werd Terschelling onder druk gezet en wat dit betreft was de 1-1 terecht. Uit een vrije trap kopte Anton Hobert de gelijkmaker achter Terschelling keeper Tristan van Rees. En nog was de Wergeaster koek niet op. Na een prima actie van Pieter Gerbens op de linkerkant van het veld gaf hij de bal scherp voor en Bart Boersma tekende voor de 2-1. Hierna kabbelde de wedstrijd naar de rust en de gelijkmaker van Terschelling was dan ook een domper. Wederom zag het er bij Warga achterin niet goed uit en Jelle Cupido tekende voor de 2-2 ruststand. Cupido was de beste man aan de kant van Terschelling, maar was niet te spreken over de staat van het Wergeaster veld: “Hier valt toch niet op te spelen”.

Na de thee had Terschelling de wind in de rug. In de eerste helft viel er zo nu en dan nog wel eens wat te genieten, maar dat was er in het tweede bedrijf niet meer bij. Terschelling kreeg in de 85e minuut nog een levensgrote kans, maar keeper vd Zweep redde toen bekwaam. Bij Warga schampte een schot van Bote Groen de lat en een doelpunt van Warga werd, terecht, wegens buitenspel afgekeurd. Warga trainer Rietveld wisselde nog  en haalde Bart Boersma en Thomas Sinnema naar de kant. Sinnema was de tweede helft onzichtbaar. Echter, met zijn onberekenbare spel had hij misschien nog wel iets kunnen betekenen in de laatste fase. Het mocht niet zo zijn en uiteindelijk moesten beide teams genoegen nemen met de 2-2. Over de gehele wedstrijd gezien een terechte uitslag, maar van deze topper had het publiek wel wat meer verwacht. Warga gaat volgende week op bezoek bij Oldeboorn. Beide ploegen kunnen de punten goed gebruiken. Warga om bovenin te blijven meedraaien en Oldeboorn wil uit de onderste regionen geraken.