Belangrijke drie punten voor Warga tegen Terschelling

Terschelling 1 (zon)

10 april 2023 11:45

E. Draaijer

Op deze Paasmaandag ontving Warga tegenstander Terschelling Op 16 oktober speelde Warga op Terschelling en men verloor toen met 4-3. Met 3-0 achter, terugkomen tot 3-3, maar uiteindelijk dus toch nog verliezen van het team van trainer Bas Kramer. Hij is met zijn 5e seizoen Terschelling bezig. Bij de Terschellingers is Watja Carli de man van de doelpunten. Hij scoorde tot nog toe 11 keer voor Terschelling in competitieverband. Warga morste de afgelopen maanden nogal wat punten tegen de laag geklasseerde ploegen. Tegen de nummer twee Nieuw Roden had er een puntje ingezeten. Vorige week tegen de nummer drie was het ene doelpunt nog mooier dan de andere en uiteindelijk stond er een 6-0 op het scorebord. Dat geeft weer vertrouwen, maar één zwaluw maakt natuurlijk nog geen zomer.  Warga heeft de punten nog altijd hard nodig om uit de onderste regionen te geraken. Ook de lager geklasseerde ploegen pakken nu de punten en wat dit betreft zou een driepunter tegen Terschelling goed uitkomen. Echter, de realiteit is wel dat Warga het tegen Terschelling altijd moeilijk heeft en wat dit betreft kunnen we misschien wel spreken van een “angstgegner”.

Bij Warga ontbraken de geblesseerde gebroeders Gerbens en Iwan Potijk moest zijn plicht bij de Jumbo vervullen. Vergeleken bij vorige week stond Bote Groen nu in de basis. Terschelling begon, aan de hand van de vliegensvlugge Watja Carli, beter aan de wedstrijd. Jilles Jan Kooistra had er zijn handen vol aan, maar kreeg in het verdere verloop van de wedstrijd beter vat op de linkerspits van Terschelling. Terschelling dus de betere ploeg, maar echt uitgespeelde kansen kreeg het niet. Was het een doelpunt of niet? De geleerden zijn het er nog niet over eens. Warga keeper Roy van der Zweep liet de bal door zijn benen glippen en zag de bal wel of niet over de achterlijn geraken. Warga grens Joostema stak zijn vlag omhoog voor een doelpunt, maar scheidsrechter Draaijer liet tot verrassing van iedereen doorspelen. Na twintig minuten kwam Warga beter in de wedstrijd en werd het een gelijk opgaand duel. Kleine kansjes voor Warga. De beste kwam nog van het hoofd van Bart Boersma. Zijn uitstekende, geplaatste, kopbal werd prima verwerkt door de keeper van Terschelling. De rust werd dan ook met 0-0 bereikt. Na de Wergeaster thee had Warga de wind in de rug en was het ook beter dan Terschelling. De eilandbewoners moesten in de achteruit en vooral Thomas Sinnema was hier verantwoordelijk voor. Helaas was Sinnema niet gelukkig in de afwerking. Na 65 minuten spelen het “gloriemoment” voor Jan de Boer. Hij zag de keeper iets te ver voor zijn goal staan en van 30 meter afstand ( in de kantine kwamen er steeds meer meters bij ) schoot hij de bal over de Terschelling keeper. Een bevrijdende en verdiende voorsprong voor Warga. Terschelling even van slag en twee minuten later zorgde Bart Boersma voor de 2-0. Warga kon nu vrijuit spelen, maar op een of andere manier lukte dit niet. Het werd onrustig en al helemaal toen Terschelling terugkwam in de wedstrijd. Watja Carli ging er op rechts vandoor en Warner Mink kon hem alleen maar afstoppen ten koste van een gele kaart. Een andere scheids had misschien wel rood gegeven. De vrije trap werd prima door Bent Heeger achter keeper Roy van der Zweep geschoten. Toen waren er nog 10 minuten te spelen. Warga trainer Onclin bracht drie verse krachten in het veld. Terschelling probeerde het daarna nog wel, maar Warga hield stand en er konden zodoende drie zeer belangrijke punten worden bijgeschreven. Gezien het aantal kansen een verdiende overwinning, maar wat maakte Warga het zich in de slotfase nog moeilijk. Zondag uit tegen Black Boys. Staat vlak onder Warga en ook dit wordt weer een hele belangrijk pot om misschien eindelijk een gat te slaan naar de onderste 4 ploegen.