Warga blijft 4e klasser na zevenklapper tegen Oldeboorn

Oldeboorn 1 (zon)

14 mei 2023 14:00

S Visser

Door: Floris Sinnema                                                                                14 mei 2023

Op Moederdag de wedstrijd tussen Warga en Oldeboorn. Voor beide ploegen belangrijk om eventuele nacompetitie te ontlopen. Nieuweschoot en Black Boys liggen wat dit betreft op het vinkentouw. Net als Warga gaat het ook bij Oldeboorn op en neer. Het team van trainer Frank Waringa, plakt er een 4e seizoen aan vast, heeft twee opvallende spelers in de gelederen. Zij zorgen eigenlijk voor de totale productie van Oldeboorn. Robert van Roeden ‘Messi’ 21 keer en Tjitze Brandma ‘Ruurd’ 19 keer zijn de spelers om vandaag in de gaten te houden. Op 11 december speelden beide ploegen in Oldeboorn tegen elkaar en toen won Warga met 1-2. Overigens, Oldeboorn destijds wel een gedeelte met 10 man.

Warga speelde de laatste wedstrijd tegen kampioen Harlingen en verloor kansloos. Na twee weken rust niet compleet, want Hessel Gerbens en spits Thomas Sinnema geblesseerd en verder was Iwan Potijk geschorst. Het zonnetje scheen en onder leiding van scheidsrechter Visser begonnen de 22 acteurs aan het duel. De eerste 1o minuten waren voor Oldeboorn. Een corner spatte op de paal uiteen en de daarop volgende scrimmage werd een prooi voor de voortreffelijk keepende Roy van de Zweep. Hij groeit elke wedstrijd, niet letterlijk, want hij is wat kilootjes kwijt geraakt. Daarna herpakte Warga zich enigszins en het kwam ook nog eens op voorsprong. Een hoekschop werd prima binnen gekopt door, de 15 seconden in de lucht hangende, Bart Boersma . Een opsteker voor Warga en dit was daarna aan het spel ook te zien. Agressief op de bal en Oldeboorn kon hier maar weinig tegenover stellen. Als van Roeden en Brandsma de bal kregen werd het wel direct dreigend, maar de Wergeaster verdediging stond goed. Direct daarna volgde ook de 2-0. Jan de Boer wist zelf niet dat hij hem maakte, maar het doelpunt telde wel. En Warga ging door. Oldeboorn was achterin onzeker en hier profiteerde Bart Boersma in de 22e minuut van. Via een kluts kwam de bal in de voeten van Boersma en hij zorgde voor de 3-0. Wat een weelde en nog was de koek niet op. Frids Fridsma ging op rechts goed door en de mee opgekomen Jan de Boer kon simpel de 4-0 binnen tikken. Met deze stand gingen beide teams aan de thee.

In het tweede bedrijf probeerde Oldeboorn het wel, maar echt gevaarlijk kon men niet worden. Oldeboorn viel aan en Warga kreeg voorin zodoende ruimte. Daar wist Jan de Boer wel raad mee en hij zorgde met zijn derde doelpunt voor de 5-0. Na een vrije trap van Tjitze Brandsma deed Oldeboorn wel wat terug, 5-1. Echter, het slotakkoord was weer voor Warga. Bart Boersma zorgde met een kopbal voor zijn hattrick, 6-1 en de ingevallen spits Jurre van de Meulen bepaalde uiteindelijk de eindstand op 7-1. Een prima pot van Warga en hiermee werd het vierde klasseschap veilig gesteld. Dit was tevens de laatste thuiswedstrijd voor grens Adam Joostema, ‘Adamski’.  Hij begon in 2008, een jaartje er tussen uit en stopt dus nu na ruim 450 wedstrijden. Hij blijft nog wel vlaggen voor Beetgum, maar hangt zijn Wergeaster slippers aan de wilgen. Adam, bedankt. Zondag de laatste wedstrijd. Dan gaat de Wergeaster karavaan naar Zevenhuizen. Na deze wedstrijd wordt er ook afscheid genomen van trainer André Onclin en keeper Edgar van IJs. De laatste wordt de nieuwe vlaggenist van Warga 1.