Warga wint van Havelte, maar verliest van Oosterlittens

7971PN
HAVELTE
tel. 0521-342000

Vandaag de nacompetitiewedstrijd tussen Warga en oude bekende Oosterlittens. De ploeg van trainer Marc van Hiel, bezig aan zijn 4e en laatste seizoen, ( opvolger is André de Vries) eindigde als 12 in de derde klasse B. Als herkanser staat men vanmiddag dan tegenover Warga. Grote man bij Oosterlittens is Gerrit Rinze Stremler “Sjobbie”, want hij scoorde in de competitie 14 keer. Als ik kijk naar de historie van beide ploegen dan valt op dat er elke keer maar weinig krachtsverschil is tussen de teams. In het seizoen 2020/2021 werd het 2-1, in 2018/2019 een gelijkspel, 2-2 en in 2015/2016 werd het 0-1.

Warga eindigde in de reguliere competitie als vijfde en moest, afgelopen donderdag, in een tussenronde naar Havelte. In een vermakelijk duel won Warga uiteindelijk met 3-4. Een mooi resultaat voor de ploeg van Warga trainer, André Onclin. Het eerste half uur in Havelte zag dat er niet naar uit. Havelte was beter, maar uit een counter kwam Warga toch op voorsprong in de 8e minuut. Een prima aanval, over veel schijven, werd beheerst binnen geschoten door Frids Fridsma. Warga was nog aan het juichen toen de 1-1 al binnen lag. Hierna bleef Havelte beter. Een bal plofte boven Warga keeper Edgar van IJs nog op de lat. Pas na een half uur ontworstelde Warga zich aan de druk van Havelte. Toen ook enkele kansjes, maar de ruststand was 1-1.

In het 2e bedrijf een gelijkopgaand duel. Havelte wat meer in balbezit en Warga loerend op de counter. Die kwam er ook toen de 17 jarige Thomas Sinnema de bal achter de Havelte keeper schoot. Wederom kon Warga niet lang van de voorsprong genieten. Een vrije trap werd met een stuit binnen geschoten en of dat niet genoeg was volgde uit een corner ook nog de 3-2. Overigens, de corners van Havelte waren elke keer gevaarlijk en de 3-2 werd ook nog eens schitterend binnen gekopt. Warga wakker en men nam het heft in handen. Al snel volgde de 3-3. In een mêlee van spelers wist Frids Fridsma het gaatje te vinden. Beide teams gingen vervolgens op jacht naar de winnende. Havelte raakte vermoeid en Warga profiteerde. Na een vrije trap van Frids kon de Havelte keeper de bal niet klem krijgen en Peter Talsma scoorde de bevrijdende 3-4. Hierna nog even billen knijpen, want scheidsrechter Koning trok veel tijd bij, maar uiteindelijk trok Warga de overwinning over de streep.

Tegen Oosterlittens was het terrasweer. Schitterend voetbalweertje dus op sportpark Wergea. Warga kon in deze wedstrijd niet beschikken over Ype Kerkstra (vakantie) en de geblesseerde Jan de Boer. Warga begon zeer slap aan de wedstrijd en had na 15 seconden al op achterstand kunnen staan. Warga keeper Edgar van IJs redde en dat deed hij een minuut later ook. In het eerste kwartier was het alles Oosterlittens wat de klok sloeg. Warga wist zich geen raad met het spel van Oosterlittens. De ploeg van trainer van Hiel was veel feller en won ook bijna elk duel. Warga hield met kunst en vliegwerk de nul vast en zag bij de eerste de beste aanval ook nog eens de 1-0 op het scorebord komen. Bote Groen zijn schot werd nog gepareerd door Oosterlittens keeper Hindrik Meinsma “Hennie”, maar de rebound was voor de 17 jarige spits, Thomas Sinnema. De wedstrijd op z’n kop, want Warga had tot het doelpunt helemaal niets in te brengen. Na deze goal ook nog kansen voor Oosterlittens, maar Warga kwam toch wat beter in de wedstrijd. Grootste kans was nog voor Jurre, nadat hij zich goed had vrijgespeeld in de 16 ging zijn schot net voorlangs. Domper vlak voor de rust was het uitvallen van voorstopper, Iwan Potijk. Zijn vervanger was Jelle Heida. Met deze 1-0 ging Warga aan de thee.

Voor aardig wat publiek begonnen de 22 acteurs aan het tweede bedrijf. Warga begon nu wel goed aan het duel. Oosterlittens probeerde het in deze fase wel, maar voor beide teams geen opgelegde kansen. Toch kwam Oosterlittens op 1-1 en dat mocht de Wergeaster achterhoede zich aanrekenen. De speler van Oosterlittens werd geen strobreed in de weg gelegd en zijn voorzet kon simpel binnen worden getikt. Twee minuten later ook de 1-2. Erg ongelukkig voor Warga speler Jilles Jan Kooistra, want hij schoot de bal achter zijn eigen keeper. Inmiddels wederom een aderlating voor Warga, want ook spits Thomas Sinnema kon niet verder. Zijn vervanger was Michiel Rietveld. In het laatste kwartier probeerde Warga het nog wel, Frids Fridsma werd nog een 100% strafschop onthouden door scheidsrechter Mansouri, maar men kon geen vuist meer maken. Oosterlittens won dit eerste duel dan ook met 1-2. Terecht of onterecht? Men oogde fitter dan de Wergeasters, speelde feller en kreeg ook de meeste kansen. Wat dit betreft was het terecht, maar Warga kreeg de doelpunten wel erg gemakkelijk tegen. Vrijdagavond of zondagmiddag de wedstrijd in Oosterlittens, maar dan zal Warga wel uit een ander vaatje moeten tappen. Of eerst niet in de buurt van de tap komen, dat helpt misschien ook!!!!