Moeizame drie punten Warga tegen De Sweach

Vlaslaan 28
9244CH
BEETSTERZWAAG

Lekker voetbalweertje op deze mooie herfstdag. Dan is het goed toeven in de bossen van Beetsterzwaag. De Sweach was de tegenstander van Warga. Als ik denk aan Beetsterzwaag dan komt elke keer de naam van oud Warga trainer Jeen van de Berg boven drijven. Dit was namelijk de woonplaats van de sympathieke oud Warga trainer. Van de Berg is helaas inmiddels al overleden. De Sweach, de ploeg van trainer Cor Elzinga ( oud Heernveen speler) is de competitie begonnen met één puntje. Thuis werd met 1-2 van Boornbergum verloren, vorige week werd bij De Walden een puntje gepakt. Na 90 minuten stond er 3-3 op het scorebord. Warga verloor vorige week geheel onnodig van Terschelling met 1-2. In de laatste 20 minuten waren de Warstienser sapjes waarschijnlijk pas uitgewerkt, maar toen was het al te laat. Tegen De Sweach kans op revanche voor de ploeg van Warga trainer André Onclin. Kermis in Beetsterzwaag, twee clubiconen, Hendrik van de Linde en Henk Smit bij de entree en zodoende een goede binnenkomer op het sportpark. Voor Warga trainer Onclin een kleine puzzel, want aanvoerder en laatste man Peter Talsma geblesseerd, spits Jurre van der Meulen ziek en Wietze Wybrandi  gaat het een stapje lager proberen. Gelukkig waren de gebroeders Gerbens weer inzetbaar. Een hele jonge bank met vier veldspelers van 18/19 jaar.

Bart Boersma had Warga een gemakkelijke middag kunnen bezorgen. Echter, twee  100 % kansen in de eerste vijf minuten waren niet aan hem besteed. Daarna bleef Warga wel de betere ploeg. De Sweach kon alleen uit dode spelmomenten wat gevaar brengen, maar dit waren meer mogelijkheden dan kansen. Op het middenveld moest het allemaal gebeuren, maar echt hoogstaand was het niet wat de beide teams het publiek lieten zien. De beste kans was nog voor Jan de Boer. Hij kwam oog in oog te staan met De Sweach keeper Douwe Jan van de Werff, maar zijn schot belandde op het lichaam van de sluitpost. Toch kwam het Wergeaster doelpunt op slag van rust enigszins uit de lucht vallen. De ijverige Frids Fridsma kwam in een moeilijke hoek te staan, maar tot ieders verrassing frommelde hij de bal achter van de Werff. Met deze 0-1 gingen beide ploegen aan de thee. In de pauze wederom een prijs met de verloting voor Joop van Kammen. Dit keer een cadeaubon van 15 euro en we mogen wel zeggen dat hij het geluk inmiddels aan zijn Wartenster kont heeft hangen.

Na de thee een vlakke wedstrijd met eigenlijk geen uitgespeelde kansen voor beide teams. De beste was nog voor Bart Boersma, maar zijn kopbal ging net voorlangs. Lichtpuntjes waren er ook. Pa Groen vond dat zoon Bote een betere wedstrijd speelde dan vorige week. Dat was ook zo, maar minder kon toen eigenlijk ook niet. Overigens, dit gold voor meerdere spelers toen. Met een marge van maar één  doelpunt weet je dat de tegenstander gaat komen en dat deden ze ook. Uitgespeelde kansen kwamen er niet, maar het balletje hoeft natuurlijk maar één keer goed te vallen. Toch kroop Warga in de 89e minuut door het oog van de naald. Een hoge voorzet werd goed ingekopt, maar  een fabelachtige redding van Warga keeper van IJS voorkwam de gelijkmaker. Sommige keepers boven de 40 worden steeds leniger en van IJs valt ook in deze categorie. Warga hield stand en over de gehele wedstrijd gezien waren de drie punten ook wel terecht. Echter, ook nu had men het zich veel gemakkelijker kunnen maken. Typerend voor de Wergeaster opluchting na het laatste fluitsignaal was misschien wel Warga grensrechter Joostema.  Hij ging op zijn knieën, niet voor een huwelijk, maar waarschijnlijk dankte hij God voor deze zwaarbevochten drie punten. Scheidsrechter van Houten had weinig moeite met dit duel. Geel was er voor Jasper Broers van De Sweach en van Warga gingen Jilles Jan Kooistra en Ype Kerkstra in het boekje. In deze 4e klasse B zijn er nu 7 koplopers ( waaronder Warga) met 6 punten uit 3 wedstrijden. Op doelsaldo staat Zevenhuizen bovenaan. Zij komen volgende week op bezoek in Wergea.                                         Floris