Warga wint terecht van het “sterrenensemble” van Lemmer

Lemmer vv 1

15 september 2019 14:00

Door: Floris Sinnema
Warga moest op bezoek bij Lemmer. Voor beide ploegen de laatste wedstrijd in de beker. Een riante uitgangspositie voor Lemmer, want met zes punten en een riant doelsaldo was men bijna niet meer te achterhalen. Vorige week won het team van de nieuwe trainer Marcel Schutz ( opvolger van Maarten de Jong) nog met 10-0 van Old Forward. Niet zo heel verwonderlijk, want met negen nieuwe spelers is Lemmer de grote titelfavoriet in de vijfde klasse. Ook derde klasser Read Swart werd verslagen en daar verloor het team van Warga trainer André Onclin vorige week nog met 0-3 van. Voor het eerst een compleet Warga met ook nog eens een sterke bank met daarop, Bote Groen, Pieter Gerbens en Yannieck Spithoff.
Het begin was voor Lemmer en men claimde direct al een strafschop toen Warga keeper van IJs wat onbehouwen uit zijn goal kwam en een Lemmer speler raakte. Daarna kwam Warga beter in de wedstrijd en werd het een gelijk opgaand duel. Toch waren de beste kansen in de eerste helft voor Warga. Uit een hoekschop kopte Peter Talsma de bal keihard in, maar Lemmer keeper Hans Portijk redde schitterend. Dat deed de iets te stevige Portijk ook toen Warga spits Anton Hobert vlak voor het rustsignaal alleen op hem afkwam. Met de brilstand gingen beide ploegen aan de thee.
Warga keeper van IJs raakte in de eerste helft al licht geblesseerd en zijn vervanger was de pas 16 jarige Roy van de Zweep. In de eerste vijf minuten liet van de Zweep zien uit het goede hout gesneden te zijn, want hij redde fantastisch met zijn voeten op een goed ingeschoten bal. De rebound ging hoog over. Warga werd steeds beter en men wist wel raad met de ruimte die Lemmer weggaf.
Frids Fridsma zorgde met een kopbal voor de 0-1 en hierna was de ene aanval nog mooier dan de andere. De 0-2 was een doelpunt uit het boekje van Bart Boersma. Lemmer kreeg in de slotfase nog een strafschop, maar deze werd op de paal geschoten. Na twee keer geel voor Lemmer speler Nick Buitenga beëindigde Lemmer de wedstrijd met 10 man en een 0-2 verlies. Lemmer, Read Swart en Warga eindigden op 6 punten, maar door een beter doelsaldo ( één doelpunt meer) bekert Read Swart ten koste van Lemmer verder. Een compliment aan Warga, dat liet zien dat het ook echt goed kan voetballen. Zondag begint voor Warga de competitie met een thuiswedstrijd tegen Harlingen.