Wesp breekt wedstrijd Old Forward tegen Warga open

Old Forward 1

1 september 2019 14:00

Voor aanvang van de wedstrijd werd Warga trainer Onclin al aangevallen door een wesp en deze wesp zou later nog een hoofdrol gaan opeisen in de wedstrijd. Overigens, een echt bekersfeertje was het niet in Wilhelminaoord. De meeste fans zaten waarschijnlijk bij Paard erfgoed. De clubvlag werd op het laatste moment nog opgehangen, de cornervlaggen waren zoek en scheidsrechter Jan Pit uit Vledder zal wel gedacht hebben, dan hoef ik de spelerskaarten ook niet te controleren.

Door: Floris Sinnema

Voor de eerste bekerwedstrijd moest 4e klasser Warga naar de provincie Drenthe om het daar op te nemen tegen 5e klasser Old Forward uit Wilhelminaoord. Dit team staat na twee seizoenen Jaap Room voor het eerst onder leiding van de nieuwe trainer Alfred Oostindie. Ook bij Warga een nieuwe trainer namelijk André Onclin. Warga heeft wat met oud Cambuur spelers, want na Rob Kleefman en Wim de Ron nu dus Onclin aan het roer. Warga oefende in de voorbereiding tegen 5e klassers, WWS en Oldeboorn. Beide duels werden gewonnen. Na het stoppen van oud gedienden, Hylke Tholen Sven Noordbruis en Arjen Wielinga krijgt Warga zo langzamerhand een veel “jonger” gezicht. Telt overigens niet voor “oudje” Edgar van IJs. Hij haalde zijn keepershandschoenen weer uit de mottenballen. Terug, Yannieck Spithof, maar hij kwam door een blessure niet in actie. Ook Jan Willem Sinnema nog geblesseerd en militair Anton Hobert was op oefening in Duitsland. Zijn plaats in de spits werd nu ingenomen door Wietze Wybrandie.

De eerste helft kunnen we kort over zijn. Die was van een zeer bedenkelijk niveau van beide kanten. Ook scheidsrechter Pit deelde in de malaise, maar dit kwam misschien ook wel omdat hij geen warming up had gedaan. Nee, er zat heel weinig pit in de teams. Het hoogtepunt was dan ook de strafschop voor Old Forward en met de 1-0 ging men dan ook aan de thee.
Vier maal Wietze Wybrandie

In het tweede bedrijf kwam er van Warga kant meer gif in de wedstrijd. Men won de duels nu wel, maar echt goed was het ook weer niet. Toch kwam de verdiende gelijkmaker op het scorebord. Na een prima voorzet van Bart Boersma zorgde Wietze Wybrandie voor de gelijkmaker. Warga rook zijn kans en Old Forward ( begon de wedstrijd met twee spelers van het vorige seizoen) moest terug. Even later weer een hoofdrol voor Wybrandie. Hij scoorde de 1-2, maar werd tegelijkertijd in zijn mond gestoken door een wesp. Warga verzorgster Jomanda deed wat ze moest doen en Wybrandie kon verder. Opvallend bij dit doelpunt was dat Old Forward grensrechter Ronald Jager wel vijf minuten met zijn vlag in de lucht stond, maar ook nu floot Pit zijn eigen wedstrijd. Wat er in het gif zat weten we niet, maar Wybrandie werd vervolgens een plaag voor de Old Forward verdediging. Hij scoorde ook nog de 1-3 en de 1-4. Tien minuten voor tijd was het gif waarschijnlijk uitgewerkt, want Wybrandie kon van vermoeidheid niet meer op zijn benen staan. In de 88e minuut werd het nog 2-4 en scheidsrechter Pit floot direct voor het einde. Een vreemde wedstrijd met een hoofdrol voor een wesp en Warga spits Wietze Wybrandie. Zondag bekert Warga thuis tegen derde klasser Read Swart