Warga, ondanks Egypte, drie punten tegen Nieuweschoot

Nieuweschoot 1

24 maart 2019 14:00

Door: Floris Sinnema
Op deze zonnige zondag moest Warga thuis aantreden tegen Nieuweschoot. Een duel in de subtop. Voor beide ploegen belangrijk om aan te blijven haken en goed aan de derde periode te beginnen. In Nieuweschoot won Warga nog met 1-3, maar vandaag miste het nogal wat basisspelers. Aanvoerder Jan Willem Sinnema geblesseerd en een drietal basisspelers zat in Egypte. Dat pa en ma Fridsma zoonlief Frids meenemen is te billijken, maar ze hebben ook nog twee dochters en die hebben dan weer iets met Peter Talsma en Iwan Potijk. Wat dit betreft was het puzzelen voor Warga trainer Wim de Ron. Maar gelukkig heeft Warga nog wel wat jeugd achter de hand. Zodoende waren Bote Groen, Jelte Poortvliet, Jilles Jan Kooistra en Jesse Ypma opgeroepen. Nog te jong voor “vaste verkering” en dus wel inzetbaar. Scheidsrechter Eerhart had tijdens de warming-up ook een mankement, want zijn stopwatch hield er mee op. Gelukkig was daar oud-Warga grensrechter Adam Joostema die zijn klokje aan Eerhart uitleende. En het mooie, hij kreeg het na afloop ook nog eens terug. Overigens, Eerhart floot met zijn robuuste uitstraling een prima pot.

Warga op 2-0

Dan de wedstrijd zelf. Nieuweschoot begon beter en scherper aan het duel dan Warga. De eerste kans was dan ook voor de bezoekers, maar het schot van Nick ten Hoeve ging over. Warga herpakte zich na een kwartier spelen en de eerste doelpoging kwam op naam van spits Anton Hobert. Zijn schot ging voorlangs. Uit het niets kwam Warga eigenlijk op voorsprong. De bal plofte voor de voeten van Pieter Gerbens en uit stand schoot hij de bal achter Nieuweschoot keeper Jamie Horsthuis. Horsthuis ging even later in de fout na goed doorzetten van Anton Hobert en de spits van Warga kon vervolgens simpel de 2-0 binnen werken. Warga op 2-0, maar het publiek kon, met het Terschelling scenario in gedachten, niet rustig achterover leunen. Het bleef van beide kanten onrustig en echte kansen waren er voor de rust niet meer op te tekenen.

Warga kan nu wel stand houden
Na de thee wederom geen hoogstaand duel, maar wel twee hardwerkende ploegen. Nieuweschoot had wat een veldoverwicht en Warga loerde op de counter. Bij Warga stond de kleine generaal, Hylke Tholen ( zag er zonder baard tien jaar jonger uit ) als laatste man geposteerd en met zijn vaste kompaan Arjen Wielinga gaven ze geen kansen weg. Dreiging was er wel van Nieuweschoot, maar bij de 16 meter hield dat op. Het gevaar moest dan ook uit stilstaande situaties komen en uit één daarvan scoorde Nick ten Hoeve de 2-1. Op de klok toen nog twintig minuten te spelen. De ploeg van trainer Piet de Winter gooide er nog een schepje bovenop. Echter, de beste kans was even later voor Bart Boersma. Geheel vrijstaand ging zijn inzet hoog over het doel van Horsthuis. Uiteindelijk hield Warga nog redelijk eenvoudig stand en na de vier minuten extra speeltijd van scheidsrechter Eerhart kon iedereen bij Warga opgelucht ademhalen. Drie belangrijke punten en zodoende blijft men meedoen in de top vijf van de vierde klasse B.

Volgende week is er een inhaalweekend met één wedstrijd. Een topper in de stand en de tweede periode. Warga moet dan op bezoek bij Boornbergum. Wint Warga dan neemt men de periode over van Oosterlittens, bij elk ander resultaat is Boornbergum spekkoper.