Warga wint van koploper ONB

ONB 1 (zon)

28 oktober 2018 14:00

Beide ploegen waren aan elkaar gewaagd, beide ploegen kregen veel kansen, maar uiteindelijk gaf de vechtlust van Warga de doorslag en werd koploper ONB met 3-2 verslagen.

Door: Floris Sinnema

Het zonnetje scheen op sportpark Wergea voor de wedstrijd van de nummer 5, Warga, tegen het nog ongeslagen ONB. Voorafgaand aan de wedstrijd, samen met Boornbergum, de koploper in de 4e klasse B. Het team van trainer Dennis Stuiver staat vooral achterin als een huis, want men kreeg tot nu toe maar 3 doelpunten tegen. Verder heeft men in Nino van der Velde een speler die doelpunten kan maken. In vier wedstrijden scoorde hij er vijf. Bij Warga ontbrak alleen de geblesseerde Hylke Tholen. Na het onnodige verlies in en tegen Harlingen moest Warga eigenlijk wel winnen om mee te blijven doen in de top. Voor aanvang van de wedstrijd een minuut stilte ter nagedachtenis aan de plotseling, op 38 jarige leeftijd, overleden Kor Spinder. Jarenlang jeugdvoorzitter van ONB geweest en actief lid als kantinemedewerker en lid van het klussenteam van ONB. Dan is voetbal natuurlijk maar bijzaak.

Het werd een levendig begin van de wedstrijd met in de eerste minuut al een kans voor Nino van der Velde. Drie minuten later schoot de geheel vrij staande Bart Boersma  van Warga de bal hoog over het doel van de 16 jarige ONB keeper Martin Nelissen Even later moest Warga keeper Noordbruis wederom redding brengen. Dat deed hij ook toen van der Velde alleen op hem afging. Kansen voor ONB, maar het was Warga dat op voorsprong kwam. Warga spits Anton Hobert zorgde met een schitterend schot voor de Wergeaster voorsprong. Bij ONB moest vervolgens Marcel Hoekstra geblesseerd het veld verlaten en de jonge Robin de Wit was zijn vervanger. Beide ploegen kregen kansen in het verdere verloop van de eerste helft. ONB’er de Wit schoot nog eens net voorlangs en een inzet van Nino van der Velde werd gepareerd door Noordbruis. Een schot van Bart Boersma werd geblokt en daar had ONB geluk dat het niet 2-0 werd. Qua kansen had het zomaar 3-3 kunnen staan, maar het was Warga dat met een 1-0 voorsprong de kleedkamer opzocht.

Drie keer Anton Hobert

Na de thee werd het wederom een open wedstrijd. Beide ploegen zochten, daar waar het kon, de aanval. Warga loerde op de counter en ONB ging op zoek naar een doelpunt. Dat kwam er ook en dat mocht Warga zich aanrekenen. Boris Damstra kon het gehele veld zomaar oversteken en het werd vervolgens beheerst afgemaakt door, wie anders, Nino van der Velde. Op dat moment een terechte gelijkmaker. Echter, Warga liet zich niet uit het veld slaan en ging weer op zoek naar de voorsprong. Dat deed men met veel inzet en de beloning kwam er uiteindelijk ook. Jelte Poortvliet gaf de pass en Anton Hobert verschalkte keeper Nelissen met een bekeken schuiver. Hierna kansen voor Warga om de wedstrijd op slot te gooien. De grootste kans was nog voor Poortvliet. Zijn schot werd geblokt en de rebound was niet aan Iwan Potijk besteed. Het kon vervolgens alle kanten op al gaf de Wergeaster achterhoede niet veel weg. Men stond goed geposteerd en ONB wist hier geen raad mee. Tien minuten voor tijd kreeg Warga zomaar een vrije trap van scheidsrechter Pasveer. Overigens, Pasveer werd niet altijd begrepen met zijn beslissingen door de spelers, trainers en supporters van beide teams. De indirecte vrije trap werd met een tikje teruggelegd op Hobert en zijn schot verdween als  “een streep” achter de verbouwereerde Nelissen. Kat in het bakkie zou je zo zeggen, maar het werd in de slotminuten toch nog spannend toen ONB terug kwam tot 3-2. Daar bleef het bij en door dit resultaat doet Warga weer mee in de top van de 4e klasse B. Daar is het spannend. Boornbergum en Surhuisterveen hebben 11 punten en Irnsum, ONB en Warga staan daarachter met 10 punten. Oosterlittens en Harlingen volgen met 9. Warga gaat zondag op bezoek bij Oosterlittens en ONB ontvangt het nog puntloze Lemmer.