Warga wint na een 1-4 achterstand van Harlingen

fc Harlingen 1 (zon)

26 mei 2019 14:00

Vandaag de thuiswedstrijd tegen Harlingen. De laatste of zou er toch nog een toetje komen in de vorm van nacompetitie? Warga was dan afhankelijk van Nieuweschoot en Irnsum en moest dan zelf van Harlingen winnen. Voor de ploeg van trainer Gerrie Schouwenaar stond er niets meer op het spel. Zij maken zich op voor de nacompetitie om niet af te dalen naar de 5e klasse. Bij Warga ontbrak bijna de gehele achterhoede. Arjen Wielinga, Hylke Tholen en Jan Willem Sinnema waren geblesseerd. Keeper Sven Noordbruis stond wel onder de lat, maar zijn vriendin was deze dag uitgerekend. Verzorgster Jomanda stond dan ook telefonisch in verbinding met huize Noordbruis in Leeuwarden.

Een “Paarhuisje” van Pieter Zwart
In het begin kwam de wedstrijd maar moeilijk op gang. Aan beide kanten ging er veel fout en dit was ook het geval in de 13e minuut. Bij een corner van Harlingen waren de gedachten van Warga keeper Noordbruis waarschijnlijk bij zijn zwangere vriendin, want hij tastte mis. Warga verdediger Pieter Zwart zorgde vervolgens met een “Paarhuisje” ( scheidsrechter die onbedoeld scoorde bij Harkemase Boys – Hoek ) voor de 0-1. Twee minuten later had het ook zomaar weer gelijk kunnen staan. Warga spits Anton Hobert was de keeper al voorbij, maar een verdediger kon op de doellijn redding brengen. Ook de rebound ging jammerlijk mis. Daarna bleef het een wedstrijd in de categorie “niet om aan te zien”. Bij Warga viel vervolgens Pieter Gerbens geblesseerd uit en zijn vervanger was Jilles-Jan Kooistra. Voor Warga stond er nog wat op het spel, maar dit was niet te zien. Harlingen was eigenlijk beter en kwam door Patrick van der Waard vlak voor rust op 0-2. Gelukkig voor Warga kreeg de laatste tijd in vorm zijnde, Frids Fridsma, het op zijn heupen en hij zorgde voor de 1-2 ruststand.

Warga met 1-4 achter
In de tweede helft met de wind in de rug zou het voor Warga dan moeten gebeuren. Echter, er gebeurde zeer weinig voor de goal van Harlingen keeper Egbert-Jan Panbakker. Nee, het was Harlingen dat zelfs op 1-4 kwam door doelpunten van Sander Zeilmaker en Remko Zandberg. Dit alles binnen twee minuten. Zonder goed te spelen kwam Warga wel weer enigszins terug in de wedstrijd. Uit een corner kopte Frids Fridsma de bal achter keeper Panbakker. Even later kwam Harlingen met tien man te staan na een handsbal van Jurjen Breimer. Hij verkeek zich op een hoge bal. Misschien zwaar bestraft door scheidsrechter Haas, want er stond nog een Harlinger verdediger naast Breimer. Warga kreeg weer hoop en helemaal toen Fridsma met zijn derde doelpunt zorgde voor de 3-4. Warga trainer de Ron haalde vervolgens Bote Groen en Ype kerkstra ( krijgt onnodige kaarten voor praten) naar de kant. JO 17 spelers Jurre van der Meulen en Adne Jan Sinnema maakten vervolgens hun debuut in het vlaggenschip van de VV Warga. Warga bleef geloven in een goed resultaat. De verdediging bij Harlingen zag er vaak bij hoge ballen niet goed uit en uit een corner kopte Bart Boersma dan ook de 4-4 op het scorebord. Met nog een paar minuten op de klok in de extra tijd de laatste aanval van Warga. Jurre van der Meulen bracht Bart Boersma in stelling en met een bekeken boogballetje gaf hij keeper Panbakker het nakijken. Direct na deze 5-4 floot Haas voor het einde. Helaas voor Warga geen gunstige uitslag bij Nieuweschoot. Zij wonnen en Warga mist daardoor op doelsaldo de nacompetitie. Te veel punten laten liggen tegen de laag geklasseerde ploegen. Dat is eigenlijk wel het verhaal van Warga deze competitie. Zodoende de laatste wedstrijd van trainer de Ron. Hij wordt opgevolgd door André Onclin. Verder een afscheid van keeper Sven Noordbruis en Arjen Wielinga en Hylke Tholen. Bij Warga komt de jeugd eraan en dit is dan weer een mooie taak voor Onclin om hier een hecht collectief van te maken.