Strijdbaar Warga pakt de drie punten tegen Nieuweschoot

Nieuweschoot 1 (zon)

9 oktober 2022 14:00

R. Pasveer

Door: Floris Sinnema                                                                                             9 oktober 2022

Een mooi moment in de 59e minuut. Hessel Gerbens was de tweede helft in het veld gekomen voor Jan de Boer. Na 4 maanden blessureleed zijn eerste minuten weer in de hoofdmacht en met een fantastisch schot brak hij de ban door Warga op een verdiende 1-0 voorsprong te zetten. Vergeleken bij de wedstrijd van vorige week tegen de Sweach een strijdbaar Warga en de overwinning was dan ook zeer terecht.

Lekker voetbalweertje in Wergea bij de wedstrijd tegen Nieuweschoot. Nieuweschoot degradeerde het vorige seizoen uit de 3e klasse en begon de competitie met een 2-1 nederlaag tegen Terschelling. Echter, vorige week werd Blue Boys met 3-0 verslagen. De doelpunten kwamen op naam van Joran Voortman ( 2 keer) en de 33 jarige Jelmer Anema. Anema, bijnaam “Tatta”, staat bij Nieuweschoot op de topscorerslijst als tweede met 121 doelpunten. Iemand dus om in de gaten te houden. In het seizoen 2018/2019 kwamen beide ploegen voor het laatst tegenover elkaar te staan.  Warga won toen met 2-1. De ploeg van Warga trainer André Onclin begon matig aan het seizoen met twee gelijke spelen tegen Tijnje en de Sweach. In Beetsterzwaag een slordig Warga en de Warga trainer had het zelfs over “walking voetbal”. Natuurlijk zijn er veel geblesseerden, maar die zijn er het gehele seizoen al. De spelers die er nu in staan moeten hun kans grijpen en dat begint nog altijd met hard werken. Als Warga niet te ver achterop wil raken dan zouden de drie punten zeer welkom zijn.  Voor de duidelijkheid: in de 4e klasse promoveert de kampioen, de nummers 11 en 12 degraderen en de nummers 9 en 10 zijn de herkansers. Een versterkte degradatie dus dit seizoen.

Rust met 0-0

Bij Warga Bart Boersma in de basis, Thomas Sinnema nog geblesseerd en Hessel Gerbens begon dus op de bank. In de eerst 20 minuten maakte Warga het spel en een Wietze Wybrandi die bij Warga voorop in de strijd ging. Kansjes kwamen er ook, maar het was allemaal nog net een tikkeltje te gehaast. Warga keeper Edgar van IJs toonde zich weer een zeer betrouwbare sluitpost en vlak voor rust zorgde hij er persoonlijk voor dat de 0-0 op het scorebord bleef staan. Een van richting veranderd schot kwam via zijn vingertoppen op de paal en met zijn pet op de grond kon hij vervolgens opgelucht ademhalen. Een balbezit van 63 % voor Warga en met deze gedachte in het achterhoofd begonnen de 22 acteurs aan het tweede bedrijf.

Hessel Gerbens breekt de ban

Warga drukte en het verlossende moment kwam dus in de 59e minuut van Hessel Gerbens. Warga speelde gemakkelijker dan tegenstander Nieuweschoot en was ook feller in de duels. De beloning hiervoor kwam dan ook 10 minuten later toen Iwan Potijk de 2-0 binnen schoot na een prima aanval. Nieuweschoot probeerde het daarna nog wel, kreeg ook nog een prima kans, maar ook toen lag van IJs in de weg. Uiteindelijk won Warga dus met 2-0 en is met vijf punten uit drie duels nog ongeslagen. Dat is de tegenstander van komende zondag, Terschelling, ook. Zij staan op zes uit twee.  Overzee moet dus blijken of Warga op de goede weg is. Dan moeten ze in ieder geval Terschelling speler Watja Carli in de gaten houden. Hij scoorde tegen Blue Boys alle drie de Terschellinger doelpunten. Tip voor Warga trainer André Onclin: misschien iets voor Jilles Jan Kooistra?