Warga1 verslaat de nummer 2, de Sweach met 5-0

H J Kooistrawei 24
9005RE
WARGA

De eerste thuiswedstrijd van Warga in het seizoen 2023. Tegenstander was vandaag de nummer 2, de Sweach. Verschillende belangen deze middag. Warga wil natuurlijk uit de onderste regionen geraken en de Sweach wil in het spoor van koploper Harlingen blijven. Bijkomstigheid: Harlingen speelde vanmiddag ook nog eens tegen de nummer 3, Zevenhuizen. Beide trainers zijn aan hun laatste seizoen bezig. Cor Elzinga verlaat na 3 seizoenen de Sweach en André Oclin wordt na 4 seizoenen vervangen door zijn Wergeaster assistent, Ronnie Rietveld.

Warga speelde vorige week tegen de nummer laatst Tijnje een vrij matige wedstrijd. Een puntje was het hoogst haalbare en daarmee schoot men niet echt veel op. Op 2 oktober stonden beide ploegen ook tegenover elkaar en toen werd het 1-1. Een gelijk spel was zeker voor de Sweach niet genoeg en topscoorder Eelke Jan Duizendstra zou  aan zijn totaal van 9 doelpunten vast wel wat willen toevoegen tegen Warga. Bij Warga keeper Edgar van IJs uit de roulatie met een hernia en Roy van der Zweep was zijn vervanger. Verder was spits Jurre van de Meulen een weekendje weg. Daartegenover stond de terugkeer van Jilles Jan Kooistra en Pieter Gerbens. Bote Groen was weer terug van zijn “kangoeroe avontuur”.  Bij de Sweach was vaste keeper Douwe-Jan van der Werff geblesseerd en zijn vervanger was Rindert de Boer.

Hoofdrol scheidsrechter Strampel
Lekker voetbalweer in Wergea en de eerste goede kans was voor de Sweach, maar Eelke Jan Duizenstra vond de foutloos keepende van der Zweep op zijn weg. Eigenlijk was dit ook de laatste echt uitgespeelde kans van de Sweach in de hele wedstrijd. Warga nam daarna het heft in de handen en na goed doorzetten van Jan de Boer had hij gewoon voor de 1-0 moeten tekenen, maar op een of andere manier ging de bal over. Echter, na deze domper bleef Warga de bovenliggende partij en de 1-0 van Thomas Sinnema was dan ook geheel terecht. Beide ploegen werkten hard, maar de wedstrijd was sportief en de rode kaart voor de Sweach aanvoerder Eelke Duizendstra kwam dan ook uit de lucht vallen. Na een overtreding op een de Sweach speler vroeg Duizenstra op een vriendelijke  toon aan Strampel uitleg. Hij kreeg direct geel hiervoor en vervolgens volgde ook een 2e kaart en dus rood. Wat Strampel hierbij tegen Duizendstra zei kon echt niet. Hij refereerde aan de eerste wedstrijd van de Sweach tegen Blue Boys,die hij ook floot en waarbij hij Duizenstra volgens hem rood had moeten geven na een charge op Norwin Piet. Dat deed hij niet en het leek nu wel of hij “wraak” wilde nemen op Duizendstra. De Sweach moest een uur verder met 10 man na deze onbegrijpelijke beslissing van Strampel. Met de 1-0 gingen beide teams aan de thee.

Warga overklast de Sweach
Warga wist in de 2e helft wel raad met een mannetje meer en vooral spits Thomas Sinnema had het op zijn heupen. Na een goed actie op links zorgde hij voor de 2-0 en direct daarna de 3-0 met een intikkertje. Overigens had die laatste goal wel wat weg van een scene uit een slapstick film. Daarna kansen genoeg voor Warga, maar was men niet echt nauwkeurig in de afwerking. Met doelpunten van Iwan Potijk en de 2e helft ingevallen Frids Fridsma werd het toch nog een grote uitslag, 5-0. Natuurlijk speelde Warga een uur tegen 10 man, maar dat nam niet weg dat de thuisploeg een prima wedstrijd speelde. De zorgen voor Warga onderin zijn nog niet weg, maar voor de wedstrijd volgende week uit tegen Nieuweschoot een prima opsteker. Voor Warga belangrijker dan die van Cambuur tegen Heerenveen. Toch!!!!!

Floris Sinnema