Warga geen partij voor kampioen Harlingen

fc Harlingen 1 (zon)

23 april 2023 14:00

J.H. Strampel

Warga tegen Harlingen. Grote vraag was natuurlijk of Harlingen op deze 23e april al de kampioensvlag kon hijsen. Het had dan officieel nog één puntje nodig. De ploeg van trainer Steffen Hansma, plakte er nog een vierde seizoen aan vast, draait een uitstekend seizoen. Met concurrent Nieuw Roden was men in een felle strijd verwikkeld om de titel, maar Nieuw Roden liet de laatste tijd heel veel punten liggen. Wie er dan ook kampioen gaat worden is niet meer de vraag, maar wel wanneer? Bij Harlingen moeten de doelpunten vooral komen van Kevin Hoekstra (12x) en Sander Zeilmaker (13). Mannen om dus in de gaten te houden. Waarom ze dan “Trudie” en “Toeter”  als bijnamen hebben is de schrijver niet bekend. Op 27 november stonden beide ploegen in Harlingen ook al tegenover elkaar. Warga verloor toen kansloos met 6-1.

Dan Warga. Het kende een zeer wisselend seizoen. Tegen de mindere ploeg liet men de punten liggen, maar tegen de hooggeplaatste teams gingen de punten vaak naar Warga. In bijvoorbeeld de thuiswedstrijden tegen de Sweach (5-0), Thor ( 6-0) en Terschelling ( 2-1) liet men zien dan het echt wel kan voetballen.  Vorige week tegen Black Boys 70 % in balbezit, maar uiteindelijk stond er een teleurstellende 1-1 op het scorebord. In deze wedstrijd ook nog een fikse tegenvaller, want topscoorder Thomas Sinnema (9 doelpunten) viel geblesseerd uit en hij was tegen Harlingen dan ook niet van de partij.

Vuurwerk voor aanvang van de Harlinger fans. Dat vuurwerk ontbrak bij de Warga spelers. Harlingen voetbalde en Warga liep eigenlijk de gehele wedstrijd achter de feiten aan. Het leek wel of er voor Warga helemaal niets meer op het spel stond. Na een kwartier was het dan ook Harlingen dat scoorde. Achterin werd er niet goed ingegrepen en Wessel Roorda kon simpel de 0-1 binnen tikken. Binnen het half uur stond ook de 0-2 op het scorebord. Warga keeper Roy van der Zweep kwam eigenlijk onnodig zijn goal uit en tikte de Harlinger aanvaller wel of niet buiten het strafschopgebied onderuit. Scheidsrechter Strampel uit Heerenveen stond er ver vandaan, maar hij gaf wel een strafschop. Remko Zandberg schoot deze tegen de touwen. In de eerste helft was Warga voorin onmachtig  en kreeg dan ook geen enkele uitgespeelde kans. Dan deed Harlingen het beter, want net voor de rust werd er bij Warga achterin weer te veel ruimte weggegeven en Kevin Hoekstra zorgde voor de 0-3 ruststand.

Na de thee kwam Jurre van der Meulen als extra spits in het veld voor Warner Mink. Warga gokte op een snelle goal. Die kwam er ook, maar wel voor Harlingen. Kevin Hoekstra zorgde voor de 0-4. Hierna nam Harlingen gas terug en wisselde het veelvuldig. Warga kreeg nog wel zijn eretreffer. Deze kwam op naam van Bart Boersma. Het kreeg in de laatste 20 minuten nog wel een veldoverwicht, maar het bleef uiteindelijk bij een zeer terechte 1-4 voor Harlingen. Zij de terechte kampioen en Warga moet in de laatste twee wedstrijden nog vol aan de bak om zich definitief veilig te spelen. De eerstvolgende wedstrijd is thuis op zondag 14 mei tegen Oldeboorn.