Warga en Tijnje houden elkaar in spannend duel op 1-1

Tijnje 1 (zon)

25 september 2022 14:00

Hectisch, zwaarbevochten, een wedstrijd die ook wel in 5-5 had kunnen eindigen, maar uiteindelijk kwam er in de 97e minuut nog de 1-1 op het scorebord. Echter, hét moment van de wedstrijd was er in de 19e minuut. De grensrechter van Tijnje, Meint van Dantzig vlagde voor een bal over de zijlijn. Scheidsrechter Oosterhof zag dat niet en Tijnje speler Jesper de Leeuw scoorde vervolgens de 0-1. Een furieus Warga en scheids Oosterhof ging naar Dantzig toe. Dantzig zei vervolgens “ik zou vlaggen, maar deed dat niet”. Iedereen had wel degelijk gezien dat van Dantzig de vlag omhoog stak, maar de 0-1 werd zodoende goedgekeurd.

Onder schitterende weersomstandigheden de wedstrijd tussen het 100 jarige Warga en Tijnje. De bal ging weer rollen in competitieverband.  Warga en Tijnje speelden in het verleden niet echt vaak tegen elkaar. De laatste keer was in het seizoen 2014/2015. Tijnje wordt al voor het 4e seizoen getraind door Robert Spoelstra. Het afgelopen seizoen eindigde Tijnje in de 5e klasse als tweede en nu dus 4e klasse. In de beker wisselende resultaten, winst, verlies en een gelijkspel. Wat dit betreft deed Warga het in de beker minder met twee verliespartijen. Vorige week werd wel gewonnen van het Terschellinger AVV met 3-1.  Bij Warga nogal wat afwezigen in de voorbereiding en ook tegen Tijnje men lang niet compleet. Niet van de partij: Anton Hobert, Warner Mink, Hessel Gerbens, Bart Boersma, Bote Groen en Folkert Groen. Wat dit betreft is het nog niet echt een ingespeeld team en dat was, eerlijk gezegd, in de voorbereiding ook wel te zien. Echter, Warga trainer André Onclin moet het doen met de spelers die er wel zijn.

Kansen Warga in 1e helft
Ondanks het gemis van vele spelers was Warga de betere in het eerste bedrijf. Tijnje moest het hebben van hun snelle voorwaartsen en loerde op de counter.  Kansen waren er voor spits Jurre van der Meulen en Frids Fridsma, maar telkens lag de uitstekende Tijnje keeper, Nico Pijlman in de weg. De voorsprong voor Tijnje in de 19e minuut kwam dan ook volledig uit de lucht vallen. Warga wat van slag, het bleef wel de betere ploeg, maar de rust werd bereikt met een 0-1 achterstand.

Warga keeper Van IJs in glansrol
Na de thee wederom de druk naar voren van Warga. Echter, nu veel minder kansen dan in de eerste helft. Tot de 16 meter ging het nog wel, maar binnen de beruchte lijnen kon men geen potten breken. Tijnje speelde gegroepeerd en deed dat goed. Warga viel wanhopig aan en liet achterin zodoende grote gaten vallen. Tijnje kon naar hartenlust counteren en deed dat dan ook. Men had sowieso vier levensgrote kansen op de 0-2 , maar Warga keeper Van IJs keepte voortreffelijk. Dan het moment in de 97e minuut. Warga kreeg een vrije trap en Ype Kerkstra ging achter de bal staan. Ype speelde op zijn zachtst gezegd, een vrij matige wedstrijd. Wat dit betreft paste zijn vrije trap in het beeld van de wedstrijd, maar Tijnje keeper Pijlman maakte zijn enige fout in en liep onder de bal door. Na de 1-1 floot Oosterhof direct af. Warga opgelucht en Tijnje had er zwaar de pee in. Tijnje speelt volgende week thuis tegen THOR en Warga gaat op bezoek bij De Sweach.

Floris Sinnema