Warga sluit competitie af met 5-1 winst op de Sweach

De Sweach 1 (zon)

29 mei 2022 14:00

E.C. Fokkema

De laatste wedstrijd van Warga in deze competitie ( volgende week is men vrij). De laatste? Daar kom ik straks op terug. Een wedstrijd met verschillende belangen. Warga wil zo hoog mogelijk eindigen ivm nacompetitie voetbal en de Sweach heeft nog wat punten nodig om de nacompetitie onderin te ontlopen. De ploeg van trainer Cor Elzinga verloor vorige week in de slotminuut van koploper MKV’29 en Warga pakte drie hele belangrijke punten in Zevenhuizen. Op 10 oktober speelden beide ploegen in Beetsterzwaag ook al tegen elkaar en toen won Warga nipt met 0-1 door een doelpunt van Frids Fridsma.

Tja, de nacompetitie. Wij gingen er altijd vanuit dat er maar 2 nacompetitieplaatsen te vergeven waren, maar dat blijken er nu toch 3 te zijn. Daar MKV’29 en Bakkeveen promoveren gaan de nummers 3 en 4 van de ranglijst sowieso de nacompetitie in. Terschelling heeft nog 2 % kans op de 2e periode, maar anders gaat ook de nummer 5 van de ranglijst nacompetitie spelen. De nummers 4 en 5 van de ranglijst spelen eerst een voorronde. Gaat over 1 wedstrijd op donderdag 9 juni. De nummer 3 van de ranglijst stroomt direct door naar de 2e ronde. De 2e ronde is een thuis- en uit wedstrijd op zondag 12 juni en 19 juni.

Warga was tegen de Sweach compleet. Dat kon niet worden gezegd van de Sweach, want zij misten maar liefst 9 spelers. Dat was in de eerste 10 minuten niet te zien. De eerste corners waren voor de Sweach en Warga speelde in deze fase erg nonchalant. Het dan ook de Sweach dat op 0-1 kwam door een bekeken kopballetje van Bart Kofman. Warga schrok wakker en ging op jacht naar de gelijkmaker. Die volgde al snel. Jurre kreeg in de 16 meter de bal goed onder controle en hij zorgde voor de 1-1. Hierna wilde Warga meer en met best aardig voetbal kwamen er ook kansen. Na goed doorgaan van Pieter Gerbens tekende hij, via het been van een tegenstander, voor de 2-1. Warga rook dat er meer in het vat zat. De bedrijvige Jilles Jan Kooistra kwam keer op keer op langs de zijlijn en bij één van zijn demarrages kon hij, in het strafschopgebied, alleen nog maar worden gestopt door een overtreding. De strafschop werd goed door Bart Boersma binnen geschoten en deze 3-1 was tevens de ruststand.

Na de thee van Boukje en Reinder drie wissels bij Warga. Hessel Gerbens, Jan de Boer en de op scherp staande Jilles Jan Kooistra konden gaan douchen. Zij werden vervangen door Folkert Groen, Michiel Rietveld en Jelle Heida. In de tweede helft was er eigenlijk nog maar één ploeg die voetbalde en dat was Warga. De Sweach kon er maar sporadisch uitkomen en kon geen enkele keer gevaarlijk worden voor de goal van Warga keeper van IJs. Al snel stond dan ook de 4-1 op het scorebord. Iwan Potijk, kreeg erg veel ruimte, zag zijn schot via een verdediger in het doel verdwijnen. Hierna genoeg kansen voor de thuisploeg, maar men liet het net nog maar één keer bollen. De op dreef zijnde Potijk zorgde met een bekeken schot, na prima combinatievoetbal, voor de uiteindelijk 5-1 eindstand. Een gedegen overwinning voor Warga dat zich tegen een gehandicapt de Sweach niet echt hoefde in te spannen. Met dit resultaat eindigt Warga als 5e op de ranglijst en dit betekent nacompetitievoetbal. Op Pinkstermaandag is men vrij en dan op 9 juni waarschijnlijk een uitwedstrijd tegen een ploeg uit 4A.

Floris Sinnema