Warga maakt het zichzelf lastig tegen De Walden

Badhuswei 31 A
9104DX
DAMWALD

Altijd even afwachten of er gespeeld kan worden, maar de wedstrijd van De Walden tegen Warga ging dus door op deze winderige zondag. De laatste wedstrijd van Warga was op woensdag 9 maart. Thuis werd toen Black Boys met 3-2 verslagen. Afgelopen donderdag zou Warga weer thuis spelen. Echter, de wedstrijd tegen Boornbergum kon toen niet doorgaan i.v.m. corona bij Warga. Op 21 november speelden beide ploegen in Wergea tegen elkaar en toen werd het een vrij eenvoudige 5-2 overwinning voor de ploeg van Warga trainer André Onclin. In de subtop staat het dicht op elkaar en wat dit betreft is alles nog mogelijk in deze vierde klasse B. Alleen Bakkeveen en MKV’29 steken er wat bovenuit. De ploeg van De Walden trainer Wim Huizing, bezig aan zijn zesde seizoen,  kan onderin nog wel wat punten gebruiken en wat dit betreft verschillende belangen op deze zondagmiddag. Voor Warga van belang om de topscoorder van De Walden, Wieger Sikkema, in de gaten te houden. Hij trof deze competitie al negen keer doel. Uitgezonderd de langdurig geblesseerden was Warga compleet. Zelfs Jan Jilles Jan Kooistra zat weer op de bank.

Warga voor rust op 0-2

Met de wind in de rug begon Warga aan het karwei. Al snel werd duidelijk dat Warga de bovenliggende ploeg was. Fysiek was De Walden misschien wat beter, maar qua voetbal deed men onder voor de Wergeasters. Kansen waren er in het begin ook, maar het vizier van vooral Frids Fridsma stond niet op scherp. In de 10e minuut dan wel de voorsprong. De bal werd goed tegen de touwen gekopt door Peter Talsma. Ook hierna bleef Warga het betere van het spel houden. De Walden kreeg eigenlijk geen enkele kans en wat dit betreft kwam de 0-2 ook niet geheel uit de lucht vallen. Ook nu een hoge bal in het strafschopgebied. Deze werd goed gecontroleerd door Hessel Gerbens en hij schoot beheerst binnen. Daarna nog voldoende kansen om de score uit te bouwen. Frids Fridsma claimde ook nog een strafschop, maar kreeg deze niet van scheidsrechter Markus Haanstra uit Assen. Haanstra deed zijn best, maar kon het lang niet bijbenen.

Billen knijpen Warga

Na de thee had De Walden het windvoordeel, maar het was Warga dat het betere van het spel hield. Echt goed was het nou ook weer niet, maar De Walden kon al helemaal geen vuist maken. De beste kans was nog voor Nils Pol, maar op een meter afstand van de goal presteerde hij het nog om de bal over te schieten. Warga bleef slordig en De Walden probeerde het met hoge ballen. Echter, de achterhoede van Warga stond goed en gaf geen enkele kans weg. Het moest bij De Walden komen van de stilstaande momenten en in de 80e minuut was het wel raak. Warga lette niet op en Bouke Jan Veenstra kon simpel binnen koppen. Hierna werd het een hectische wedstrijd met kleine opstootjes als gevolg. Spelers van De Walden ergerden zich aan de scheids, grensrechter van De Walden, van der Meulen betrad het veld en ging een hele discussie met Haanstra aan. Dit hielp niet. De Walden probeerde het nog wel met lange ballen, maar verder dan een paar corners kwam men niet. Uiteindelijk trok Warga de 1-2 terecht over de streep, maar wat heeft het zichzelf nog moeilijk gemaakt. Geel was er in deze wedstrijd nog voor De Walden spelers, Robbin van der Ploeg en Wieger Sikkema. Warga begon de tweede periode zodoende met drie punten. Volgende week ontvangt Warga als de nummer vijf koploper MKV’29.