Warga maatje te klein voor St. Anna in de beker

Statenweg 2
9076DS
ST.-ANNAPAROCHIE

Op deze zonnige 12e september speelden St. Anna en Warga hun tweede bekerwedstrijd. Beide teams wonnen de eerste, St. Anna versloeg De Wilper Boys met 1-5 en Warga was met 3-1 te sterk voor Oldeboorn. St. Anna was altijd een stabiele tweede klasser, maar speelt inmiddels een trede lager. Voor vierde klasser Warga dus een goede graadmeter. Nadeeltje was wel dat het in Wergea eindelijk weer eens feest was dit weekend. Schoolfeest welteverstaan. Geen optocht deze keer, het dorp half versierd, sommige tuintjes “iets” minder netjes. Positief is dan wel weer al dat onkruid , hier en daar, tussen de tegels. Er is duidelijk rekening gehouden met de bevordering van de biodiversiteit in ons dorp.  Dat was vroeger wel anders. Een week van te voren bezig om de tuintjes  op orde te krijgen en verder was er geen sprietje onkruid te bekennen. De mentaliteit is wat dit betreft wel veranderd. Maar ja, misschien ben ik als schrijver van dit verslag wel van een te oude stempel.

In Sint Annaparochie hebben ze volgens de heer Klien Sjiet (echte, oude Bildtse naa ) weer andere problemen. Daar gaat het om een robotmaaier die het niet meer doet, plastic of houten roerstaafjes in de koffie of thee (plastic niet goed voor het milieu en voor houten moeten er heel wat bomen worden gekapt), met of zonder pin in de kantine betalen en er loopt iemand met stijve vingers rond. Voor die roerstaafjes is de oplossing gemakkelijk: goed blazen of even laten staan en dan met de wijsvinger roeren, ze doen daar soms zo moeilijk in Het Bildt. Dan nog wat.  De ramen van de kantine  worden daar eventjes door een schoonmaakbedrijf schoongemaakt en zelfs de vlaggenmasten worden door dit bedrijf onder handen genomen. De vrijwilligers van de vv Warga denken nu vast: “Dat doen we liever zelf, scheelt de club weer geld”.  Hier zijn de vlaggenmasten gewoon voor de helft schoongemaakt, want voor de rest kon men er niet bij. Echter, misschien kan dit schoonmaakbedrijf ook nog wel even in Wergea langskomen, want de reclame borden om de velden  kunnen nog wel  een likje Andy gebruiken. Raakvlakken tussen beide clubs zijn er ook. Net  als bij de vv Warga wordt er in de kantine nog gekaart, daar klaverjassen en hier schutjassen. Verder kwamen we ook nog een oud Wergeaster op de site tegen: Riska Hazenberg heeft daar het PR beleid  onder haar hoede. Dat waren in het kort de randverschijnselen en nu dan de wedstrijd.

De ploeg van trainer Arnold Haanstra combineerde beter en gemakkelijker dan het elftal van trainer André Onclin, maar toch kregen de Wergeasters in het eerste bedrijf drie 100% kansen. Echter, deze werden gemist door Bote Groen, Nils Pol en Wietze Wybrandi. Een stukje scherpte, maar dat kon ook gezegd worden van St. Anna, want daar werden ook nogal wat kansen om zeep geholpen. Door een terechte strafschop kwamen de Biltkers wel op voorsprong. De strafschop werd eerst nog gestopt door Warga keeper Jente Agema, maar de scherp inglijdende Jurre Brouwer frommelde de bal tegen de touwen. Agema protesteerde heftig, maar de scheidsrechter keurde het doelpunt goed. Vlak daarna ook de 2-0. De geheel vrijstaande Erwin Riemersma kon simpel binnen koppen. In het tweede bedrijf probeerde Warga het wel en het verdiende doelpunt kwam er ook door een kopbal van Bart Boersma. St. Anna liet het net nog drie keer bollen en zodoende kwam er dus een 5-1 eindstand op het niet werkende scorebord (hoort dat ook bij PR ?). Een terechte uitslag, want St. Anna was gewoon een maatje te groot. Volgende week bekert Warga nog thuis tegen De Wilper Boys en daarna begint de competitie met een uitwedstrijd tegen Langweer.

Floris