Warga krijgt te weinig tegen Harlingen

fc Harlingen 1 (zon)

2 februari 2020 14:00

De toeschouwers in Harlingen zagen geen beste wedstrijd, maar konden in de eerste helft wel getuige zijn van drie “wonder”doelpunten. Uiteindelijk beëindigde Warga de wedstrijd met 10 man en kreeg men met één puntje te weinig

Door: Floris Sinnema
Op deze natte 2 februari stonden Harlingen en Warga tegenover elkaar. De tweede confrontatie in deze competitie, want op 22 september werd het in Wergea 2-1 voor de ploeg van Warga trainer André Onclin. Beide ploegen, maar vooral Harlingen, kunnen de punten goed gebruiken om uit de onderste regionen te geraken. Harlingen speelde vorige week 3-3 tegen Joure, maar kwam met een katertje in Harlingen terug. Een 1-3 voorsprong werd namelijk uit handen gegeven. Warga dit het wat dit betreft beter, want het won na drie maanden eindelijk weer eens. De Walden werd met een 2-1 nederlaag naar huis gestuurd. Harlingen moet het voorin vooral hebben van Remko Zandberg. Hij scoorde dit seizoen tot nog toe negen keer. Scoren is tot nu toe het grote manco bij de ploeg van trainer Gerrie Schouwenaar. De totale productie stond voorafgaand aan de wedstrijd tegen Warga op 12 doelpunten. Bij Warga ontbrak topscoorder Anton Hobert. Hij blesseerde zich op de training van afgelopen vrijdag. De wedstrijd stond onder leiding van scheidsrechter May en pupil van de week Jinne Hameter opende het bal.

Drie “wereld” doelpunten
Het grasveld was goed bespeelbaar en zodoende werd er niet uitgeweken naar het kunstveld. Het publiek zag een slordige wedstrijd. Warga het meest in balbezit en het betere van het spel kwam ook van de Wergeasters. Echter, echt gevaarlijk werd het allemaal niet. Harlingen kon ook geen potten breken en zodoende was het qua kijkspel niet echt hoogstaand. Het doelpunt van Warga kwam dan ook letterlijk en figuurlijk uit de lucht vallen. Ype Kerkstra bracht van een 40 meter afstand de bal hoog in de zestien meter. Tot zijn eigen verbazing ging de bal via de lat en Harlingen keeper Peter Wesseloo in de goal. Na deze 0-1 ging Harlingen iets meer vooruit voetballen. Een vliegend schot werd prima gepakt door Warga keeper Edgar van IJs, maar daar bleef het eerst ook bij. Toch zou Harlingen langszij komen. Een beauty van een doelpunt. Uit en vrije trap van een meter of 30 schoot aanvoerder Sjouke Bootsma de bal kiezelhard, via de lat achter van IJs. Eigenlijk paste dit doelpunt helemaal niet in het beeld van de wedstrijd en dat gold even later ook voor de 1-2. Uit een hoekschop caramboleerde de bal in het Harlinger strafschopgebied net achter Jan Willem Sinnema, maar met een fantastisch hakballetje zorgde Sinnema voor de 1-2 ruststand. Warga op voorsprong en dit was ook wel terecht gezien het balbezit.

Rood Mink kantelpunt
In het tweede bedrijf moest Harlingen komen, maar Warga kon simpel overeind blijven. Het bleef een soort flipperkast voetbal en dit kwam mede door de zeer warrig fluitende May. Echter, daar hadden beide ploegen last van. Warga kreeg mogelijkheden, maar echte kansen waren het nou ook weer niet. In de 80e minuut het kantelpunt in de wedstrijd. Op het middenveld beging Warner Mink, geheel onnodig, een overtreding op Bootsma en hij werd terecht met rood uit het veld gezonden. Uit de toegekende vrije trap werd het daarna voor Warga nog erger, want diezelfde Bootsma zorgde voor de 2-2. Met nog tien minuten op de klok kon het alle kanten weer op. Bij Warga kwam Jilles Jan Kooistra in het veld en hij bracht weer “swung” in het Wergeaster spel. De beste kans was ook nog voor het Wergeaster tiental. Bart Boersma ging op rechts goed door, maar zijn voorzet kon net niet worden binnen gekopt door Kooistra. Uiteindelijk bleef het bij deze 2-2. Beide ploegen moesten zodoende genoegen nemen met een punt en daar zal Harlingen trainer Schouwenaar het meest tevreden mee zijn geweest.

Harlingen mag het zondag proberen in Leeuwarden tegen MKV’29. Warga gaat op bezoek bij de nummer laatst, Terschelling. Echter, dat zegt bij Warga niets, want juist tegen de lager geklasseerde ploeg laat Warga het vaak afweten.