Onverdiende nederlaag voor Warga tegen Boornbergum

SC Boornbergum'80 1 (zon)

8 december 2019 14:00

Een geheel onnodig nederlaag voor Warga en een gestolen driepunter voor Boornbergum. Warga stond een kwartier voor tijd op 1-0 en kreeg toen een strafschop. Deze werd gemist en in de laatste tien minuten scoorde Boornbergum nog twee maal.

De laatste thuiswedstrijd voor Warga 1 dit seizoen. Titelkandidaat Boornbergum kwam op bezoek op sportpark Wergea. Heel wat regen gehad, maar de BV Sport had nogal wat zand op het veld gegooid en zodoende was het prima bespeelbaar. De wind was ook nog eens wat gaan liggen en een waterig zonnetje, wat dit betreft vielen de omstandigheden 100 % mee. De ploeg van trainer Björn Schilder is het seizoen uitstekend begonnen en verloor alleen vorige week van De Wilper Boys. Ook nog maar vier doelpunten tegen en wat dit betreft werk aan de winkel voor de Wergeaster spitsen. Juist dat scoren breekt Warga de laatste wedstrijden op, want in die vijf wedstrijden werd maar één puntje bijeen gesprokkeld. Het lijkt natuurlijk heel wat die negentien doelpunten voor, maar daar zaten ook de tien tegen Langweer bij. Bij Warga was alleen Wietze Wybrandi geblesseerd en voor de rest was het team van trainer André Onclin compleet.

In de eerste helft speelde Boornbergum wat gemakkelijker, speelde agressief, maar Warga deed hier niet voor onder. Het ging mee in het vechtvoetbal van Boornbergum. Echt uitgespeelde kansen leverde dit niet op. Een kopbal van Boornbergum speler Roy Melein ging over en een schot van Warga speler Bote Groen ging naast. Beste kans was nog voor Warga spits Anton Hobert. Uit een voorzet van Bart Boersma kopte hij de bal langs, de voor Warga verkeerde kant van, de paal. Nee, het meeste vuurwerk kwam letterlijk nog van de twee zoontjes van Warga keeper Edgar van IJs.

Warga mist strafschop

In het tweede bedrijf had Warga de wind schuin in de rug en werd de druk opgevoerd op de goal van Boornbergum keeper Maarten Elverdink. Elverdink, een theatrale keeper die moeite heeft om zijn emoties in bedwang te houden, kreeg steeds meer te doen. Echt uitgespeelde kansen waren het niet, maar toch moest hij in de 60e minuut de gang naar het net maken. Na een overstapje van Anton Hobert schoot Bart Boersma prima binnen. Na deze 1-0 moest Boornbergum komen en kreeg Warga steeds meer ruimte. Hier werd eigenlijk te weinig mee gedaan. Bote Groen had de 2-0 op de pantoffel, maar deze 100 % kans ging naast. Een kwartier voor tijd had Warga de wedstrijd moeten beslissen. Na hands, Boorbergum was het hier duidelijk niet mee eens, gaf de goed leidende scheidsrechter van Duinen uit Appingedam, Warga een strafschop. Deze werd naast geschoten door Warner Mink. Dit was een opsteker voor Boornbergum en helemaal toen Jan Adema met een schitterend schot de bal in de kruising joeg. Nog was de gifbeker voor Warga niet leeg. Na een klutssituatie zorgde Lando van Wee ook nog voor de onderdiende 1-2. Hierna gooide Warga alles op de aanval, maar het echte geluk ontbrak in de ze laatste vier minuten. Een knokkend Warga verloor zodoende geheel onnodig van Boornbergum. Zo langzamerhand moet Warga naar beneden kijken en wat dit betreft is de uitwedstrijd van volgende week tegen Nicator belangrijk om toch nog met een goed gevoel aan de kalkoen te zitten.