Warga heeft geen moeite met Langweer

Langweer 1 (zon)

8 maart 2020 14:30

We hebben het in ieder geval een stuk beter gedaan dan de vorige wedstrijd tegen Warga”. Een uitspraak van een Langweer speler na afloop van de wedstrijd tegen Warga. Destijds werd het 10-1 voor Warga en deze keer 0-5. Ook op de uitslag van vandaag viel niets op af te dingen

Het weer was niet best deze zondag, maar dat zijn we zo langzamerhand wel gewend in ons kikkerlandje. Warga moest naar Langweer en voor beide teams een belangrijk duel om eventuele nacompetitie onderin te ontlopen. Op 6 oktober werd het een overwinning voor Warga met dubbele cijfers. Een toen niet compleet Langweer verloor met maar liefst 10-1. Sindsdien werd er door de ploeg van trainer Joop Braber, bezig aan zijn derde seizoen, toch wat punten bij elkaar gesprokkeld en men staat inmiddels vlak onder Warga. In het pittoreske Langweer waarschijnlijk de kleinste tribune van Nederland, de Feenstra tribune.  Doet tevens dienst als leugenbank. De ploeg van Warga trainer André Onclin kwam ruim een maand geleden voor het laatst in actie. In Harlingen werd het toen 2-2. Warga draait stroef en wat dit betreft weet de ploeg ook niet echt waar het nu echt staat. Daar kwam nog bij dat topscoorder Anton Hobert voor enkele weken uit de roulatie is. Hij scoorde tegen Langweer nog 6 doelpunten. Ook Bote Groen geblesseerd en Warner Mink geschorst. Langweer was ook niet compleet. Het miste onder andere Remco Sappé. De wedstrijdbal was aangeboden door Amennis Trading, het bedrijf  van oud Wergeaster, Lucas Sinnema. Daarmee begonnen de 22 acteurs onder leiding van scheidsrechter Alawi aan het duel.

Warga had de straffe wind in de rug en in de eerste minuut kopte Bart Boersma de bal al op de paal. De toon was hiermee gezet en het was Warga dat aanviel en Langweer moest terug in de verdedigende stellingen. Lang kon Langweer de nul niet houden, want na 8 minuten was het al raak. Na een prima voorzet van Frids Fridsma schoot Wietze Wybrandi de bal beheerst tegen de touwen. Ook na deze 0-1 bleef Warga de betere ploeg. Echt goed was het allemaal nog niet, maar de wil was er wel. Na goed doorzetten van Jan de Boer kwam even later ook de 0-2 op het scorebord te staan. Hij geloofde in een lange bal van achteruit. Keeper Gosse Cox claimde nog dat er een overtreding tegen hem werd gemaakt, maar scheidrechter Alawi ging hier niet in mee. Vervolgens schoot de Boer de bal met een keurig boogje in het verlaten doel. Langweer kon hier eigenlijk niets tegenover zetten en de 0-3 was dan ook een logisch vervolg. Iwan Potijk maakt voor keeper Cox eerst nog een soort van  “pas de deux”, maar zorgde daarna met een droge schuiver voor deze 0-3 ruststand.

Tweede doelpunt Jan de Boer

Na de thee had Langweer de wind mee. Had nu wel wat meer balbezit dan in de eerste helft, maar Warga was voetballend gewoon beter. Langweer moest het vooral hebben van hoge ballen voor de pot. Warga gooide de pot helemaal op slot met de 0-4. Jan de Boer ging op rechts goed door en hij scoorde ook nu beheerst. Grensrechter van de Kooi van Langweer vlagde nog wel voor buitenspel, en daar had hij waarschijnlijk ook gelijk in, maar scheidsrechter Alawi ging niet in op zijn vlagsignaal. Langweer geloofde het verder wel en Warga kreeg in de omschakeling genoeg kansen om de score uit te bouwen. Bij Warga op de bank vier spelers met een gemiddelde leeftijd van 17 jaar en in de laatste 20 minuten kregen Jurre van de Meulen, Hessel Gerbens (net 16) en Johan Hotsma hun speelminuten. Dat deden ze alle drie niet onverdienstelijk. Hessel Gerbens had in de slotfase nog een goed kans op een doelpunt, maar zijn schuiver ging naast. Oud gediende Bart Boersma had hem daarvoor nog wel het goede voorbeeld gegeven. Op aangeven van Jurre van de Meulen zorgde hij voor de uiteindelijke 0-5 eindstand. Eindelijk weer eens de nul voor Warga keeper Edgar van IJs. Dat gebeurde dit seizoen nog niet eerder. Drie belangrijke punten voor Warga, want men krijgt nu onderin wat meer lucht. Spannend is het onder- en bovenin deze 4e klasse B sowieso. Langweer gaat volgende week naar  Bolsward en Warga krijgt ONB op bezoek dat de punten ook nog goed kan gebruiken.