Vrije val Warga na verlies tegen Joure

SC Joure 1 (zon)

1 december 2019 14:00

J.H. (Henk) Bisschop

Het duel van de middenmotors, Joure tegen Warga. Na een zonnige zaterdag was het op deze eerste dag in december koud daar op sportpark de Hege Simmerdyk. De ploeg van trainer Jan Stuiver, bezig aan zijn eerste seizoen, kende een stroeve start, maar krabbelt inmiddels wat omhoog. Dit in tegenstelling tot Warga. De ploeg van Warga trainer André Onclin kende een vliegende start, maar haalde uit de laatste vier wedstrijden één schamel puntje. Als er wat spelers wegvallen is dit voor Warga moeilijk op te vangen en wat dit betreft is de verklaring simpel. Tegen Joure kon Warga trainer Onclin weer een beroep doen op Bart Boersma, Anton Hobert, Iwan Potijk en Yannieck Spithof. Wietze Wybrandi en Warner Mink geblesseerd. In de warming up viel Jan de Boer geblesseerd uit en Anton Hobert was zijn logische vervanger.

Door: Floris Sinnema

Weinig toeschouwers zagen het begin van de wedstrijd. Wat dit betreft leeft het (nog) niet op zondag. De toeschouwers die er wel waren zagen dat Joure in de vierde minuut al aan de leiding kwam. Warga speler Iwan Potijk zag er niet goed uit en na een prima voorzet van Dylan Vrisekoop kon spits Bart Spaan simpel binnen tikken. Na deze 1-0 werd het van beide kanten een rommelige wedstrijd. Warga kon zich geen echte uitgespeelde kans creëren en wat dit betreft waren de beste mogelijkheden nog voor Joure. Echter, ook hier bleef het bij enkele speldenprikken. Toch had Warga  op gelijke hoogte kunnen komen. Na een afgeslagen corner kwam de bal zomaar voor de voeten van Anton Hobert, maar zijn schot ging hoog over het doel van Joure keeper Pier Sikma

Na de thee direct al een levensgrote kans voor Joure speler Jelmer Altenburg, maar zijn schot ging over. Bij Warga was Bart Boersma de vervanger voor Ype Kerkstra. Het bleef van beide kanten matig. Warga kon wel wat meer naar voren spelen, maar verder dan de 16 meterlijn kwam men niet. De pas 16 jarige Hessel Gerbens liet ook nu zien dat hij moeiteloos mee kon in het team van Warga en wat dit betreft toch nog een lichtpuntje voor Warga in deze wedstrijd. Warga probeerde het wel, maar kwam in deze wedstrijd gewoon kwaliteit te kort.  Ook na de 2-0, een fout van Jilles Jan Kooistra werd afgestraft door Bart Spaan, kansjes voor Warga. Voorin niet scherp genoeg en zodoende werd er deze middag niet gescoord door Warga. Warga verloor met 2-0 en maakt een vrije val op de ranglijst. Met één puntje uit de laatste vijf wedstrijden zal er toch een knop om moeten bij de Wergeasters, want anders wordt het nog een moeilijk seizoen. Dat Warga het kan heeft men in de eerste wedstrijden laten zien. Misschien is de tegenstander van komende zondag, de nummer twee Boornbergum, een uitgelezen mogelijkheid om weer een stap in de goede richting te zetten.