Warga wint rommelig duel met 2-1 van Harlingen

fc Harlingen 1 (zon)

22 september 2019 14:00

Warga kreeg in de eerste helft genoeg kansen, maar verzuimde toen om de score uit te bouwen. Zodoende werd het in een rommelige wedstrijd toch nog spannend. Uiteindelijk won de minst slechte en dat was Warga.

In een zonnig Wergea de eerste competitiewedstrijd tussen Warga en Harlingen.

Ook een duel tussen oud Cambuur speler  en trainer van Warga, André Onclin en de trainer van Harlingen en ook oud Cambuur speler, Gerrie Schouwenaar. Voor Onclin het eerste competitieduel als trainer van Warga. Harlingen won in de beker van VWC met 0-1, maar verloor van Deinum met 1-2 en kreeg vorige week met 7-0 klop van St. Anna. Een aantal nieuwe gezichten bij Harlingen en dan is het altijd even afwachten “hoe het staat”.

Warga bekerde tegen Old Forward, 2-4 winst, verloor met 0-3 van Read Swart en won vorige week met 0-2 van Lemmer. Op doelsaldo geen tweede bekerronde voor de Wergeasters. Tegen Harlingen vandaag een compleet Warga.

In het eerste kwartier van de wedstrijd een feller Harlingen, maar echt gevaarlijk werd het niet voor de goal van Warga sluitpost Edgar van IJs. Toch kwam de ploeg van trainer Schouwenaar even later op voorsprong. Een schitterend doelpunt, dat wel. Echter, Warga greep tot twee keer aan toe te slap in en toen kon Jesse Mulder vanaf 25 meter uithalen. De bal plofte in de kruising achter een verbouwereerde van IJs. Na deze 0-1 werd Warga echt wakker en Harlingen werd onder druk gezet. Warga claimde tot twee keer aan toe een strafschop, maar scheidsrechter Brussaard uit Akkrum gaf hem toen nog niet. Dat deed hij even later wel na hands in het strafschopgebied. Warner Mink zorgde voor de gelijkmaker na een half uur spelen. Warga rook dat er meer in het vat zat en kreeg ook kansen, maar men was te onnauwkeurig in de afwerking. Vijf minuten voor het rustsignaal een verdiende voorsprong. De bal van Wietze Wybrandi belandde eerst nog op de paal, maar Anton Hobert was zo alert om de 2-1 binnen te tikken. Daarna nog een levensgrote kans voor Wybrandi, maar de ruststand was 2-1.

Na de thee zakte het duel naar een bedenkelijk niveau. Veel ging er aan beide kanten mis. Harlingen probeerde het wel, maar was voorin onmachtig. Pas in de 85eminuut de eerste kans in de tweede helft. Warga invaller Pieter Gerbens kopte te slap in. Daarna werd een schot van Warga spits Hobert goed gepakt door Harlingen keeper Egbert Jan Panbakker en hier bleef het bij. Warga won met 2-1 en de eerste drie punten zijn binnen. Wat dit betreft toch nog een positieve afsluiter voor Andre Onclin en zijn spelers. Harlingen speelt volgende week thuis tegen Bakkeveen en Warga gaat op bezoek bij Black Boys.